سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صدور ۲ هزار و ۲۶۹ فقره سند مالکیت جهت موقوفات در فارس

مدیرکل ثبت فارس از صدور ۲ هزار و ۲۶۹ فقره سند مالکیت جهت موقوفات و رشد ۴۵ درصدی نسبت به سال قبل و کسب رتبه برتر در این فرایند در بین ادارات ثبت کشور خبر داد.

سید‌مهدی هاشمی در نشست خبری ضمن تبریک فرا رسیدن هفته قوه قضاییه و گرامیداشت یاد و خاطره شهید مظلوم آیت اله دکتر بهشتی و یاران با وفای ایشان، گفت: توجهات ویژه مقام معظم رهبری به مبحث هویت‌بخشی و تثبیت مالکیت‌ها و تأکید معظم له در برنامه‌های ششم و هفتم توسعه مبنی بر حد نگاری "متر به متر" اراضی کشور، تکلیف را بر ما روشن ساخته و بر همین اساس فرایند تثبیت و صدور اسناد مالکیت تمامی اراضی و املاک استان را در دستور کار داریم. 

مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس ضمن اشاره به عملکرد ادارات تابعه این اداره کل طی سال گذشته و ماه‌های سپری شده از سال جاری، همسویی و اجرای بهینه سیاست‌های تحولی قوه قضاییه و به تبع آن سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را اولویت این اداره کل خواند.

هاشمی گفت: حرکت در مسیر الزامات قانون جامع حد نگار و برنامه‌های تثبیتی سازمان ثبت طی سال‌های اخیر منتج به تثبیت بالغ بر 10 میلیون و 172 هزار هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان شده که با این احتساب شاهد تثبیت 99.6 درصد از این اراضی هستیم.

 مدیرکل ثبت استان فارس افزود: با توجه به نامگذاری سال جدید توسط رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی) تحت عنوان "رشد تولید و مهار تورم" و نقش ارزشمند کشاورزان در رونق اقتصادی جامعه، تثبیت و صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی از مهم‌ترین برنامه‌های سال جاری ادارات ثبتی این استان است و با التفات به همراهی دیگر ادارات و سازمان‌های متولی و توجهات ویژه استاندار و رییس کل محترم دادگستری استان و استمرار نشست‌های قرارگاه حد نگاری شهید سلیمانی و شورای حفظ حقوق بیت المال در سال گذشته و سه ماهه ابتدایی سال جاری نتایج مطلوبی همچون تثبیت مالکیت 403 هزار هکتار معادل 25 هزار و 466 قطعه از این اراضی را در پی داشته است. 

او گفت: تهیه و تخصیص اعتبار جهت تهیه و تولید نقشه اراضی کشاورزی استان توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور منجر به انعقاد قرارداد با شرکت‌های مشاور نقشه برداری بمنظور تهیه و تولید و تطبیق و مستند سازی 700 هزار هکتار از اراضی فوق الذکر شده که انجام این فرایند گامی مهم در سرعت بخشی به صدور اسناد اراضی کشاورزی و جلوگیری از تحمیل هزینه‌های زائد به روستاییان و زارعین خواهد بود و پس از طی مراحل تهیه و تولید نقشه و تشکیل پرونده و طرح در هیأت‌های قانون تعیین تکلیف، اسناد مالکیت این اراضی جهت مالکین از مجاری قانونی صادر می‌شود.

هاشمی بیان کرد: با توجه به تقاضا محور بودن این فرایند، نیاز به اطلاع رسانی بیش از پیش است و نقش رسانه ملی و دیگر رسانه‌ها در آگاهی بخشی و ترغیب متقاضیان به پیگیری امور مستند سازی خود حائز اهمیت است و ابراز امیدواری کرد تعامل و همگامی ادارات مرتبط همچون ثبت، جهاد کشاورزی و امور اراضی زمینه تثبیت حداکثری اراضی زراعی و کشاورزی استان را فراهم کند.

همچنین هاشمی صدور بالغ بر 241 هزار فقره سند مالکیت کاداستری در ادارات تابعه این اداره کل طی سال گذشته را بخشی دیگر از اقدامات صورت پذیرفته در راستای اجرای قانون جامع حد نگار دانست و با اشاره به رشد 9 درصدی نسبت به سال ماقبل آن، بر تسریع در این فرایند با هدف تبدیل کلیه اسناد مالکیت دفترچه‌ای به کاداستری را از دیگر اولویت‌های این اداره کل برشمرد.

او افزود: از اسناد صادره فوق تعداد 4 هزار و 327 فقره سند در راستای قانون تعیین تکلیف اراضی و ساختمان‌های فاقد سند رسمی، 8 هزار و 150 فقره سند قانون ساماندهی و حمایت از عرضه و تولید مسکن برای روستا‌ها وشهر‌های زیر 25 هزار نفر جمعیت، تعداد 3 هزار و 568 فقره سند اراضی کشاورزی و 3 هزار و 250 فقره اسناد مالکیت اراضی ملی و منابع طبیعی است.

مدیرکل ثبت فارس بیان داشت: صدور 2 هزار و 269 فقره سند مالکیت جهت موقوفات و رشد 45 درصدی نسبت به سال ماقبل آن و کسب رتبه برتر در این فرایند در بین ادارات ثبت کشور بخشی از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

هاشمی با تصریح بر اینکه پاسخگویی به بیش از 190 هزار استعلام واصله و ثبت بالغ بر 152 هزار خلاصه معامله از دیگر اقدامات ادارات ثبتی این استان در جهت پیاده سازی بهینه برنامه‌های تحولی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور طی سال گذشته بوده است و افزود: پاسخگویی به استعلامات اسناد مالکیت کاداستری به 99 درصد از استعلام‌ها بصورت مکانیزه و در کمتر از 48 ساعت صورت می‌پذیرد.

مدیرکل ثبت استان با اشاره به وصول 5 هزار و 40 میلیارد و 648 میلیون و 64 هزار ریال از مطالبات معوقه بانک‌های دولتی و خصوصی استان در سال گذشته افزود: خوشبختانه برنامه ریزی‌های سازمانی حول این محور‌ها نتایج ثمر بخشی در سرعت بخشی به امور مراجعین و دفاع از حقوق بیت المال داشته است.

 هاشمی ثبت 3 هزار و 833 شرکت و مؤسسه توسط اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیر تجاری شیراز در سال گذشته را بخش دیگری از اقدامات این اداره کل دانست و افزود: از این میزان تعداد 448 مؤسسه غیر تجاری و تعداد 1 هزار و 478 شرکت با مسؤلیت محدود، 1 هزار و 574 شرکت سهامی خاص، و 329 شرکت تعاونی هستند.

همچنین مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس تعداد پرونده‌های تشکیلی ادارات اجرای این استان در سال گذشته را 18 هزار و 70 پرونده و تعداد پرونده‌های مختومه در این ادارات را 17 هزار و 171 پرونده عنوان کرد.

او خاطر نشان کرد: توجهات ویژه مقام معظم رهبری به مبحث هویت بخشی و تثبیت مالکیت‌ها و تأکید معظم له در برنامه‌های ششم و هفتم توسعه مبنی بر حد نگاری "متر به متر" اراضی کشور، تکلیف را بر ما روشن ساخته و بر همین اساس فرایند تثبیت و صدور اسناد مالکیت تمامی اراضی و املاک استان را در دستور کار داریم. 

هاشمی کسب رتبه برتر تثبیت و صدور اسناد مالکیت موقوفات در بین ادارات کل ثبت اسناد و املاک کشور و کسب عنوان برگزیده کشوری این اداره کل در اولین همایش مدیران کل ادارات ثبت اسناد و املاک کشور در سال گذشته را مؤید حرکت در جهت اجرای بهینه سیاست‌های تحولی قوه قضاییه و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برشمرد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.