سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مجهزترین زیست بانک کشور در مشهد دایر است

رییس مرکز تحقیقات زیست بانک دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: متمرکزترین و مجهزترین زیست بانک کشور در مشهد دایر است که از زمان تاسیس (سال ۱۳۹۵) تاکنون، بیش از ۵۰۰ هزار نمونه زیستی در این مرکز آماده شده است.

لیلا اعتماد گفت: مرکز زیست بانک این دانشگاه در نوع خود بی‌نظیر است و در حال حاضر ۱۲ فریزر منهای ۸۰، ۲ فریزر منهای ۲۰، یک اتاق سرد منهای ۲۰، یک اتاق بایگانی نمونه‌های خشک (پارافینیک) و یک آزمایشگاه حاوی تجهیزات لازم برای استخراج مشتقات خونی و نمونه‌های DNA و و RNA زیستی دارد.

وی گفت: در سطح کشور به جز مشهد نمونه‌های محدودی در حوزه زیست بانک در استان‌های گلستان، آذربایجان شرقی و تهران وجود دارد و با توجه به ظرفیت که در حوزه نیروی انسانی متخصص و تجهیزات پزشکی مرتبط دارد، می‌توان آن را در نوع خود بی نظیر دانست.

دکتر اعتماد تصریح کرد: حضور پررنگ دانشجویان در مرکز تحقیقات زیست بانک مشهد قابل توجه بوده، دانشجویانی که هم برای انجام تحقیقات و هم برای اتمام کار‌های مربوط به پایان نامه‌های خود در این مرکز تحقیقاتی حضور دارند.

به گفته وی، بیش از ۵۰ درصد تحقیقات انجام شده و نتایج موفق حاصل شده در مرکز تحقیقات زیست بانک مشهد توسط دانشجویان صورت گرفته است.

رییس مرکز تحقیقات زیست بانک مشهد اضافه کرد: مهمترین نیاز این مرکز تحقیقاتی اختصاص فضای بزرگتر و تجهیزات بیشتر همراه با افزایش نیروی انسانی و مشارکت محققان است.

یکی از راه‌های حفظ جانداران حفظ بخش‌هایی از جانداران مثلا دانه در گیاهان یا بخشی از بافت‌های بدن جانوران در شرایط خاص است که در صورت لزوم امکان تحقیق یا حتی احیای آن جانداران را فراهم می‌کند و بانک‌های زیستی در بسیاری از کشور‌ها بدین منطور احداث شده اند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.