غلامعلی فخاری مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران با اشاره به ابلاغ استاندار مبنی بر انتخاب جمعیت هلال احمر به عنوان مسوول پیشگیری از کاهش غریق در نوار ساحلی مازندران، گفت: انجام عملیات نجات غریق در دریا به امکانات و تجهیزات ویژه نیاز دارد که جت اسکی و آمبولانس از جمله این ملزومات است که جمعیت هلال احمر مازندران در این بخش با کمبودهایی مواجه است که عدم رفع آن در زمان اجرای طرح میتواند در روند عملیات امدادی تاثیر منفی بگذارد.
او افزود: اول خرداد زمان آغاز طرح دریا در سواحل این استان بود که امدادگران و ناجیان غریق در نقاط مشخص شده حضور یافتند تا از ورود افراد به مناطق ممنوعه شنا جلوگیری کنند و یا غریقهای احتمالی را از دریا نجات دهند.
فخاری گفت: هرچند رایزنیهایی برای تحویل ۱۰ دستگاه آمبولانس از استانهای همجوار انجام شده است، اما تا زمان در اختیار دادن این تجهیزات و تامین دیگر تجهیزات مورد نیاز، مازندران باکمبودهای این بخش مواجه است.
او با اشاره به اینکه تعداد نقاط حادثه خیز سواحل دریا در مازندران افزایش یافته است، افزود: با توجه به اقدام دولت سیزدهم در آزادسازی سواحل نقاط بیشتری به عنوان مناطق حادثه خیز شناسایی شده است که برنامه ریزیها برای حضور امدادگران در این مناطق انجام شده است.
مدیر عامل جمعیت هلال احمر مازندران گفت: تا پیش از این و سالهای قبل تعداد نقاط حادثه خیز سواحل دریا در مازندران ۳۷۵ نقطه بود که با انجام پایش با حضور کارشناسان شهرستانی و استانی و دستگاه موقعیت یاب نقاط جدیدتری شناسایی شده است.
او تعداد نقاط حادثه خیز سواحل دریا در مازندران را ۵۴۰ نقطه اعلام و افزود:هنوز کار پایش نقاط حادثه خیز به اتمام نرسیده است و مطمنا تعداد نقاط حادثه خیز فراتر از آمار فعلی است.
فخاری گفت: در تعریف اینکه نقاط حادثه خیز شامل چه بخشهایی میشود گفت: مناطق دارای ورودی و دسترسی افراد به ساحل و اینکه آنها میتوانند به سادگی به دریا بروند جزو نقاط حادثه خیز به شمار میروند که غالبا تحت کنترل مدیریت طرح سالمسازی دریا قرار نداشته و ناجیان غریق در آنها حضور ندارند.
او با اشاره به اینکه ۴۷۳ کیلومتر از ساحل دریای خزر در مازندران قرار دارد که برابر با ۵۵ درصد از سواحل شمال کشور است، افزود:مشاهدات و گزارشهای چند سال اخیر نشان میدهد که غالب غرق شدن افراد در مناطق ناشناخته که در طرح دریا و سالمسازی دریا قرار نداشته، رخ داد.