سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۱۰۰ درصد پهنه استان سمنان را خشکسالی فراگرفته است

مدیرکل هواشناسی سمنان گفت: ۱۰۰ درصد پهنه این استان را در شرایط کنونی خشکسالی فرا گرفته و سمنان جزو سه استان دارای شدیدترین وضعیت خشکسالی در کشور است.

مصطفوی  گفت: سه استان سمنان، البرز، و یزد در شاخص مساحت تحت تاثیر خشکسالی، در رتبه نخست کشور قرار دارند و گستره استان سمنان به صورت ۱۰۰ درصد متاثر از این پدیده است.

وی با اشاره به کاهش بارش ها در استان سمنان نسبت به بلندمدت، یادآور شد: میزان بارش‌ها از ابتدای سال آبی(زراعی) ۱۴۰۱-۱۴۰۲ تا بیست و سوم خرداد در استان ۵۶.۵ میلیمتر بود که نسبت به آمار بلندمدت کاهش ۴۶ درصدی دارد.

وی ابراز داشت: تهران با ۹۹.۸۴ درصد مساحتِ درگیر در خشکسالی، در رتبه دوم استان‌های متاثر از خشکسالی کشور است.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان افزود: شاخص بارش، تبخیر و تعرق استانداردشده موسوم به SPEI در دوره ۱۰ ساله نشان می دهد که مساحت زیادی از تمام استان های کشور درگیر درجات مختلف خشکسالی است و در این بین ‍۱۰۰ درصد مساحت استان های البرز، یزد و سمنان با خشکسالی مواجه‌اند؛ به طوریکه وضعیت خشکسالی در این استان‌ها «شدید» تا «بسیار شدید» است.

استان سمنان سالانه ۱۳۳ میلیون متر مکعب کسری آب‌های زیرزمینی و سه و ۲ دهم میلیارد مترمکعب کسری مخزن انباشته دارد و صرفه‌جویی ۱۷۸ میلیون مترمکعبی آب در سند سازگاری با کم آبی استان تا سال ۱۴۰۵ هدفگذاری شده است

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.