سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پیام تبریک استاندار آذربایجان شرقی در پی موفقیت دانشمند تبریزی

استاندار آذربایجان شرقی در پیامی موفقیت خانم سودابه داوران عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در کسب مدال طلای آکادمی مخترعان اروپا را تبریک گفت.

 در پیام تبریک آقای عابدین خرم آمده است: موفقیت دانشمندان و پژوهشگران کشورمان در رقابت‌های علمی و فناورانه در عرصه‌های جهانی مایه فخر و مباهات فراوان و نشانگر حرکت پرشتاب ایران اسلامی به سمت قله‌های پیشرفت و تعالی است.

خانم سودابه داوران که پیش از این به عنوان اولین زن در دنیا مدال علمی یونسکو را در حوزه نانوتکنولوژی به دست آورده بود در موفقیت جدید خود مدال طلای آکادمی مخترعان اروپا را در جشنواره تکنوفست ۲۰۲۳ ترکیه کسب کرد.

طرحی که خانم داوران به این جشنواره ارائه کرده بود زخم پوش‌های نانوکامپوزیتی جدید حاوی داروی آنتی بیوتیک و عصاره‌های گیاهی با خاصیت ضدمیکروبی قوی است.

نتایج حاصل از این طرح نشان داده است که عوامل زیست فعال طبیعی از جمله عصاره‌های گیاهی جایگزین‌های معتبری برای همتایان سنتزی هستند و برای کاربرد‌هایی از قبیل درمان عفونت در انسان، مدیریت زخم، مهندسی بافت، صنایع غذایی، کشاورزی و دامپزشکی استفاده می شوند.

یافته‌های این طرح تحقیقاتی حاکی از آن است که امکان کپسوله کردن این ترکیبات طبیعی در نانوالیاف پلیمری با استفاده از تکنیک الکتروریسی و روش‌های مدرن نانوتکنولوژی باعث ارتقای تولید داربست‌ها با فعالیت ضد میکروبی اصلاح شده می‌شود. 

 خانم داوران تحقیقات آینده در این زمینه با هدف ترکیب نتایج ذکر شده در بالا با پیشرفت‌های جدید در زمینه تولید نانوساختار‌های ضد میکروبی به ایجاد معماری‌های چند منظوره می‌انجامد که می‌تواند از خواص هم افزایی گیاهان دارویی، دارو‌های شیمیایی و داربست‌های نانوساختار بهره‌برداری کند. 

این طرح در جشنواره Teknofest ۲۰۲۳ که با حضور نمایندگانی از ۳۰ کشور جهان اردیبهشت امسال در استانبول ترکیه برگزار شد مدال طلای آکادمی مخترعین اروپا را دریافت کرد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.