سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

لزوم آگاه‌سازی خانواده نسبت به نیاز‌های مختلف سالمندان

یک دکترای تخصصی سالمندشناسی گفت: ریسک فاکتور‌های سالمندآزاری با ویژگی‌های شخصی سالمند و ویژگی‌های شخصی مراقب مرتبط است.

 لیلا صادق مقدم، دکترای تخصصی سالمندشناسی گفت: سالمندآزاری یکی از انواع خشونت‌های خانوادگی است که از معضلات عمده سلامت اجتماعی در جوامع امروزی به حساب می‌آید و میزان بروز آن در ۲ دهه اخیر به‌سرعت رو به افزایش است. براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، سوءرفتار نسبت به سالمندان عبارت است از انجام یک عمل  پی‌درپی که منجر به آسیب، درد، پریشانی، اضطراب و سلب آسایش سالمند می‌شود.

به گفته وی  سالمند آزاری در واقع انجام  رفتاری خاص به صورت عمدی است که ماهیت جسمی، عاطفی یا روحی داشته و باعث عوارضی از جمله زجر بیهوده، صدمه یا درد بدنی، تجاوز به حقوق انسانی و کاهش کیفیت زندگی در فرد سالمند شود. 

او بیان کرد: ریسک فاکتور‌های سالمندآزاری با ویژگی‌های شخصی سالمند و ویژگی‌های شخصی مراقب مرتبط است، باتوجه‌به اینکه در فرهنگ مـا ایرانیان نیز سـالمندان جایگاه ویژه‌ای دارند.

او ادامه داد: آگاه‌سازی خانواده نسبت به نیاز‌های روانی، جسمانی، عاطفی و اجتماعی سالمندان، تلاش برای ارتقای سبک زنـدگی سالمندان ازجمله نظافت، بهداشت، تغذیه  همچنین سازگاری بیشتر آنان با تغییر و تحولات جامعه ناشی از مدرنیته ازجمله راهکار‌های پیشنهادی جهت بـه حداقل رساندن بروز پدیده سالمند آزاری است.

او افزود: توجه به سبک زندگی سالم  در خصوص تقویت سلامت جسمی و روحی سالمندان مهم است که شامل تغذیه مناسب، پرهیز از مصرف روغن زیاد و غذا‌های فست فود و همینطور توجه به فعالیت بدنی مناسب و تحرک کافی است.

او گفت: خواب مناسب و کافی توجه به زمان خواب و بیداری، کاهش استرس‌ها از عوامل دیگر حفظ سلامت در دوران سالمندی است. داشتن روابط اجتماعی مناسب و ارتباطات با دوستان و خانواده از دیگر عوامل سالمندی سالم خواهد بود.

او افزود: عدم مصرف سیگار بررسی‌های دوره‌ای و انجام آزمایشات جهت کنترل سلامت جسمی و روانی از دیگر عوامل سالمندی سالم است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.