سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مبارزه با زنگ زرد گندم در حدود ۱۰ هزار هکتار از اراضی لرستان انجام شد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: عملیات مبارزه با "زنگ زرد" امسال در سطح ۹ هزار و ۹۶۲ هزار هکتار از اراضی زیر کشت گندم و جوی استان انجام شده است.

کامران پیرزادی  مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه ما مبارزه با زنگ زرد گندم با توجه به نوع پراکندگی و گستردگی این آفات در برخی شهر‌ها بیشتر انجام شد و در برخی مناطق نیز اصلا صورت نگرفت اظهار کرد: بیشترین عملیات مبارزه با زنگ زرد در سطح سه هزار و ۴۹۹ هکتار اراضی بروجرد، پس از آن یکهزار و ۴۱۰ هکتار زمین‌های پلدختر، یکهزار و ۲۶۰ هکتار کوهدشت، یکهزار و ۱۸۷ هکتار سلسله و یکهزار و ۳۰ هکتار در رومشکان بوده است.

او تصریح کرد: زنگ زرد از مخرب‌ترین بیماری‌های برگی گندم محسوب می‌شود که در صورت شرایط آب و هوایی مساعد و کشت ارقام حساس، خسارت جبران ناپذیری به محصول وارد می‌کند بنابراین تشخیص صحیح عامل بیماری زا و مبارزه به موقع با آن، اساسی‌ترین اقدام برای مدیریت این بیماری است.

پیرزادی گفت: امسال عملیات مبارزه با زنگ زرد گندم و جو در ۶۴۴ هکتار زمین کشاورزی خرم آباد، ۲۴۷ هکتار در چگنی، ۶۲۰ هکتار در دورود و ۶۵ هکتار در ازنا انجام شد.

او ادامه داد: زنگ زرد گندم در بهار معمولا زودتر از سایر زنگ‌های غلات ظاهر می‌شود و به تدریج دست به دست هم داده و به صورت خطی یا نواری به موازات رگبرگ ها، هر دو سطح برگ را فرا می‌گیرد و دانه خوشه‌های آلوده بی اندازه کوچک، چروکیده، فاقد نشاسته و غیر قابل استفاده می‌شود.

سال زراعی ۱۴۰۰، ۱۲۳ هزار تن گندم از کشاورزان لرستانی خریداری شد که این عدد سال گذشته به ۲۷۰ هزار تن رسید و بنابراعلام سازمان جهاد کشاورزی، امسال به ۳۴۰ هزار تن افزایش می‌یابد.

 
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.