سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کنیا درصدد برگزاری مذاکرات میان طرف‌های درگیر سودانی

رییس جمهور کنیا قصد دارد هر دو طرف متخاصم در سودان را پای میز مذاکره بیاورد.

درپی شکست چندین دور آتش‌بس در سودان رییس جمهور کنیا اعلام کرده است تلاش می‌کند بین ژنرال‌های متخاصم تماس مستقیم برقرار کند.

براساس گزارش الجزیره انگلیسی، ویلیام روتو رییس جمهور کنیا و دو کشور دیگر در شاخ آفریقا در تلاش هستند مذاکرات مستقیم با ژنرال‌های سودان برقرار کنند. این تصمیم بعد از نشست عادی بلوک منطقه‌ای ایگاد (که گروهی چهارجانبه برای حل و فصل بحران سودان ایجاد کرده است) گرفته شد. گروه شامل کشور‌های کنیا، سودان جنوبی و جیبوتی است.

از وقتی آتش بس در خرطوم (یکشنبه) پایان یافته ده‌ها نفر در اطراف این شهر کشته شده اند. رییس کمیسیون اتحادیه آفریقا هشدار داده است که این بحران ممکن است پایانی نداشته باشد؛ و سودان ممکن است به سمت جنگ داخلی برود یا به طور کامل سقوط کند.

خبرنگار مستقر الجزیره در خارطوم گزارش داد که ساکنان مناطق شرق پایتخت سودان از تبادل سنگین آتش توپخانه بین دو گروه متخاصم سودان در روز سه شنبه خبر دادند. در شهر‌های اطراف خارطوم نیز درگیری ادامه یافت و در دارفور نیز به گفته فعالان اوضاع رو به وخامت بیشتر است.

فقط در یک منطقه بیش از یک هزار نفر از زمان شروع درگیری‌ها در اواسط آوریل کشته شده اند. ده‌ها هزار نفر به سمت مرز کشور چاد فرار کرده اند و بسیاری از مردم هم می‌گویند عزیزانشان (مرده یا زخمی) آنسوی مرز جا مانده اند و همچنین نیرو‌های درگیر به سمت مردم به ویژه قومیت‌ها تیراندازی می‌کنند.

یک منطقه در مرکز دارفور چندین هفته است که تحت محاصره قرار دارد. دسترسی مردم به مواد غذایی قطع شده است. دسترسی به مراکز درمانی نیز دشوار شده است. فرمانداران محلی دارفور اعلام حالت فوق العاده کرده اند. مذاکرات بین دو گروه متخاصم سودانی در جده به نتیجه نرسید.

آتش بس یک روز در روز شنبه فقط باعث شد کمک‌های ناچیز بشردوستانه جریان یابد. درگیری‌ها از آن زمان ادامه یافته است. آمریکا می‌گوید این دو گروه از فرصت بوجود آمده استفاده نکردند و واشنگتن به رایزنی خود با کشور‌های عربی و آفریقایی در این خصوص ادامه می‌دهد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.