سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک فصل در انتهای هریک از دروس دانشگاهی درباره محیط زیست گنجانده شود

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: آموزش علم در دانشگاه‌ها و مدارس ما می‌بایست مبتنی بر محیط زیست باشد.

در همایش ملی محیط زیست و حق آموزش که صبح امروز در سالن همایش‌های بین‌المللی شهدای محیط زیست برگزار شد، حق آموزش در حوزه محیط زیست را کلیدواژه‌ای دانست که نیاز به تبیین دارد و اظهار کرد: هدف از آموزش، شکل‌دهی به رفتار مخاطب است و هیچ کدام از ما بی‌نیاز از آموزش نیستیم. پیشینیان ما قبل از اینکه زبان مکالمه با هم داشته باشند، زبان مفاهمه‌شان استفاده از اشکال حیوانات، گیاهان و عوارض طبیعی بود و این را در سنگ نوشته‌ها و سایر اشیاء باقی مانده می‌توانیم شاهد باشیم.

وی افزود: همواره در طول تاریخ، انسان‌ها برای آموزش از طبیعت و محیط زیست خود الهام گرفته‌اند. به عنوان مثال شجره‌نامه دانش کارتوگرافی و نقشه‌برداری، بسیاری از دانش‌ها از جمله دانش نقشه‌برداری برگرفته از علایم و نشانه‌هایی است که انسان‌ها برای توصیف عوارض زمین ثبت کرده‌اند.

معاون رییس جمهوری تصریح کرد: در آموزه‌های دینی ما، بحث آموزش به‌شدت مورد تاکید قرار گرفته است و نقش معلمی پیامبر مکرم اسلام (ص) از لحظه‌ای آغاز می‌شود که ایشان به مقام رسالت مبعوث می‌شوند. نقش اصلی رسالت نیز هدایت است و هدایت وقتی انجام می‌شود که مردم آموزش داده شوند و بعثت ایشان نیز با کلمه «اقراء» یعنی «بخوان» شروع می‌شود، چون پیامبر اکرم (ص) نقش هدایت را دارند و این چنین شخصیتی حتما بایستی توان آموزش مبانی را به نحو مطلوب داشته باشد. 

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: از زمانی که پیشرفت علوم شروع شد، شاخه‌های مختلف علمی به‌صورت انتزاعی جلو رفتند، بدون اینکه به اطراف خود توجه کنند. حال آنکه پیشرفت علوم می‌بایست منجر به تعالی انسان‌ها شود و شاخه‌های مختلف علم در نقطه‌ای به هم برسند که آن نقطه با یک نگاه جامع، هم افزا و فقط حفظ طبیعت است.

سلاجقه با طرح این پرسش که دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی ما با همه دستاورد‌های افتخارآمیز چه راهکاری برای حل چالش‌های محیط زیستی از قبیل تغییر اقلیم و حکمرانی آب دارند؟ تصریح کرد: آموزش علم در دانشگاه‌ها و مدارس ما می‌بایست مبتنی بر محیط زیست باشد و اینگونه نباشد که آموزش محیط زیست در قالب دو واحد اختیاری ارایه شود و از طرفی اصل آموزش در پیش دبستانی و مدارس است که بایستی با روش‌های خاص خودش و استفاده از تجهیزات و وسائل روز این کار انجام شود که مخاطب پسند باشد.

وی پیشنهاد کرد: در هر درس از قبیل فیزیک یک فصل در انتها با توجه به محتوای آن برای بیان تاثیرات احتمالی بر محیط زیست، مخاطرات احتمالی و یا روش حفظ محیط زیست ارائه شود، همینطور در انتهای کتاب شیمی، ریاضی، فارسی، تاریخ و....

وی با اشاره به معیار‌هایی که برای ارزیابی شهر‌های برخوردار در نظر گرفته می‌شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر وجود برخی از زیرساخت‌ها همچون فرودگاه، دانشگاه، استادیوم‌های ورزشی و... به عنوان معیار برخوردار بودن یک شهر مطرح می‌شود، حال آنکه بسیاری از کلانشهر‌های ما با چالش‌های عمده‌ای از جمله کمبود آب، معضل گرد و غبار، آلودگی هوا، آلودگی صوت و... دست به گریبان هستند. 

معاون رییس جمهوری افزود: در یک شهر برخوردار می‌بایست مردم در رفاه باشند، اما با وجود این مشکلات زیست محیطی، رفاه و آسایش مردم در معرض تهدید قرار می‌گیرد پس ضرورت دارد که نگاه خود را تغییر دهیم و معیار‌های برخورداری را با در نظر گرفتن شاخص‌های محیط زیستی بازتعریف کنیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان گفت: اصل کار در محیط زیست، آموزش و فرهنگ‌سازی است که موجب رفع بسیاری از مشکلات و چالش‌های زیست محیطی می‌شود بنابراین سازمان حفاظت محیط زیست آماده است همه ظرفیت‌های خود را برای آموزش محیط زیست در اختیار دانشگاه‌ها، مدارس و دیگر مراکز آموزشی قرار دهد.

در پایان این مراسم، با حضور معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست و نورالله مرادی - معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی این سازمان - از کتاب شناخت محیط زیست رونمایی شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.