شادی مالکی مدیر عامل ستاد معاینه فنی در توضیح جزئیات خدمات ارائه شده در خط ویژه بانوان گفت: از آنجائیکه در برخی از مراکزمعاینه فنی شهر تهران نظیر مرکز نیایش سهم مراجعه بانوان در حدود ۵۰ درصد است بنا بر نیاز سنجی انجام شده به منظور تسهیل در ارائه خدمات شایسته به این جامعه هدف یک خط معاینه فنی ویژه بانوان با خدمات مشخص و متناسب با ایشان اختصاص یافته است. در این خط معاینه فنی یکی از کارکنان فنی آمادگی دارد تا به عنوان همیار در تمامی مراحل انجام آزمونهای معاینه فنی خودرو تا اخذ گواهی معاینه فنی ضمن همراهی، نسبت به ارائه خدمات مشاوره فنی وضعیت خودرو در صورت تمایل مراجعه کننده اقدام نماید.
وی ضمن اشاره بدین مسئله که در فاز نخست این طرح برای بانوان راه اندازی شده و در فاز بعدی بصورت عمومی برای سایر مراجعین به صورت اختیاری در آن مرکز ارائه خواهد شد، تاکید کرد: این خدمات جدید برای بانوان در این فاز حسب نیاز سنجی انجام گردیده انجام شده است. در خط معاینه فنی ویژه بانوان با عنایت به حضور همیار ملاحظاتی متناسب با بانوان در انتقال و توضیح مسائل فنی خودرو انجام خواهد شد. با توجه به آنکه معمولا بانوان در مسائل فنی و تعمیراتی خودرو کمتر از آقایان درگیر هستند حتی ادبیات مشاوره و توضیحاتی که در خصوص اعلام نقص و ایراد و رفع آن بیان میشود بایستی متفاوت، متناسب و قابل تفهیم برای بانوان محترم باشد. در این طرح جدید علاوه بر خدمت رسانی به بانوان، آموزش اولیه و عمومی مباحث خودرویی و توانمندسازی بانوان در بحث نگهداشت خودرو مورد نظر بوده که با توجه به کثرت رانندگان بانو در سطح شهر بدون تردید این آموزش شهروندی میتواند در کاهش آلودگی هوا و ارتقاء ایمنی تردد موثر باشد.
آغاز آموزش شهروندی در سالن انتظار مرکز معاینه فنی نیایش
در ادامه مالکی با اشاره به ساماندهی محل انتظار و استقرار مشتریان در هنگام انجام آزمون خودرو در مرکز نیایش، در خصوص راه اندازی خدمات جدید آموزش شهروندی در مکان سالن انتظار افزود: در راستای مدیریت امور مشتریان و تکریم به مراجعین فضایی در سالن معاینه فنی مرکز نیایش به عنوان سالن انتظار با کلیه امکانات رفاهی تجهیز گردیده است. در این سالن با استقرار میز خدمت، نصب پوسترهای آموزشی، پخش کلیپهای آموزشی از نمایشگر خدمات آموزش شهروندی در مباحث مختلف محیط زیستی و خودرویی توسط کارشناسان مربوطه انجام میشود. این فضا به صورت شیشهای طراحی شده که مراجعین در بازه زمانی ۱۰ دقیقهای علاوه بر مشاهده فرایند انجام معاینه فنی خودروی خود از مباحث آموزش شهروندی و مشاوره فنی همکاران میز خدمت نیز استفاده مینمایند. البته این طرح از مرکز نیایش آغاز گردیده و به زودی در مرکز بیهقی و شهید آبشناسان انجام خواهد شد.
مدیر عامل ستاد معاینه فنی ضمن تاکید بر این موضوع که اجرای هر طرح بایستی منطبق بر نیاز ذینفعان باشد تصریح کرد: هر طرحی جهت بهبود پس از اجرا نیاز به پایش مستمر، شناسایی نقاط ضعف و در نهایت اصلاح آن دارد که این دو طرح خدمت رسانی جدید نیز از این مسئله مستثنی نیستند. این ستاد تلاش خواهد کرد به منظور تحقق اهداف مورد انتظار مدیریتی شهری نسبت به بهبود آن در راستای توسعه کیفی خدمات و ارتقاء خدمت رسانی به شهروندان جهت پیاده سازی در دیگر مراکز معاینه فنی اقدام نماید.