سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیگی نژاد در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

جلوگیری از ضرر اقتصادی ناترازی گاز با از سرگیری واردات از ترکمنستان

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: واردات گاز از ترکمنستان از افت فشار در استان‌های شمال کشور در زمستان جلوگیری می‌کند.

هادی بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره اهمیت انعقاد قراداد واردات گاز از ترکمنستان به ایران گفت: رابطه ما از چند سال قبل با ترکمنستان به دلیل یک بدهی گازی قطع شد و موضوع به دادگاه رسید و بعد از آن ارتباط ما با ترکمنستان به طور کامل قطع شد.

وی افزود: ارتباط بین دو کشور امروز به حدی ارتقا یافته که مسئولان ترکمنستان خودشان به ایران آمدند و اعلام دوستی کردند و این اتفاق خیلی خوبی است. اینکه ارتباط ما با کشور همسایه آغاز شده یک حسن بزرگ است و فقط یکی از مبادلات ما با ترکمنستان گاز خواهد بود.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کشور ترکمنستان قبلا اعلام کرده بود که خواستار راه سازی ایران در داخل ترکمنستان است، افزود: می‌توانیم با ارتباط بین دو کشور صدور خدمات فنی و مهندسی نیز داشته باشیم.

بیگی نژاد بیان کرد: بر اساس قراداد بین ایران و ترکمنستان مقرر شده حجم مبادلات به ۱۰ میلیون لیتر مکعب در روز افزایش پیدا کند. واردات گاز از افت فشار گاز در استان‌های شمال کشور در زمستان جلوگیری می‌کند.

وی افزود: ما ۷۰ درصد گاز مورد نیاز استان‌های شمالی را از جنوب صادر می‌کنیم که کار سختی است و باعث افت فشار هم می‌شود. در این شرایط اگر سرمای هوا ماندگار شود، چون شرایط مهیا نیست که این گاز منتقل شود، چندین شهر ما بدون گاز خواهند ماند و مردم در فصل سرد سال با مشکلات عدیده‌ای رو به رو خواهند شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: با واردات گاز می‌توانیم صنایع پتروشیمی را هم توسعه بدهیم، زیرا خوراک گازی آن‌ها تامین می‌شود علاوه بر این می‌توانیم گاز مازاد خود را به جمهوری آذربایجان صادر کنیم.

بیگی نژاد گفت: در انتقال گاز از جنوب به شمال حدود ۴ درصد هدر رفت گاز داریم که همین میزان هم اگر نباشد صرفه جویی در انرژی تولیدی خود خواهیم داشت علاوه بر این قراداد واردات گاز از ترکمنستان به ایران منجر به بازمعماری تجارت ایران و ترکمنستان شده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.