سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاشت گیاه تریتیکاله در استان یزد

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: پنح هکتار تریتیکاله در اراضی کشاورزی شهرستان‌های یزد، خاتم و ابرکوه کشت شده است.

یدالله جوادپور  مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به اینکه تریتیکاله حاصل تلاقی چاودار و گندم است، گفت: این گیاه در بهار و پاییز کشت شده و نسبت به سرما، خشکی و شوری از گندم و جو مقاومتر است.

او افزود: این محصول در خاک‌های کمتر حاصل‎خیز و شنی عملکرد مناسبتری از چاودار و گندم داشته و تولید دو برابری نسبت به جو دارد و تریتیکاله ۲۰ درصد برتری عملکرد نسبت به گندم داشته و مقاومت خوبی نسبت به ریزش دارد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: عملکرد این محصول در هکتار در مناطق مختلف کشور به طور متوسط، هفت تن و عملکرد کاه تولیدی تا ۱۰ و نیم تن در هکتار گزارش شده است.

او با اشاره به مصرف دو منظوره تریتیکاله اظهار داشت: از آرد آن برای تهیه انواع شیرینی کیک و نان مخصوص استفاده می‌شود و اختلاط آرد گندم و تریتیکاله موجب افزایش ماندگاری و پوکی نان شده و کیفیت نان را بهبود می‌بخشد.

جوادپور تامین علوفه واحد‌های دامداری را از دیگر مصارف این محصول عنوان کرد و ادامه داد: تریتیکاله با توجه به کیفیت مطلوب در تغذیه دام و طیور از گندم و جو برتر است، زیرا اسید آمینه لیزین بالاتری نسبت به گندم دارد.

او افزود: این گیاه تحمل بالایی در مزارع سر چرا توسط دام دارد و به عنوان علوفه سبز در چرای مزرعه‌ای و علوفه سیلو شده استفاده می‌شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۰:۲۲ ۲۱ خرداد ۱۴۰۲
گیاه تریتیکاله را تعریف کنید؟