سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پایان انتظار ۲۲ ساله برای راه آهن تبریز-میانه؛

مسیر ریلی تهران به تبریز کوتاه‌تر می‌شود

راه آهن میانه ـ بستان آبادـ تبریز که سبزترین مسیر ریلی کشور محسوب می‌شود، امروز بالاخره بعد از گذشت ۲۲ سال چشم‌انتظاری با همت مهندسان ایرانی به بهره‌برداری می‌رسد.

اجرا و ساخت پروژه های ریلی از اصلی ترین و مهم ترین طرح های عمرانی کشور هستند که همواره در دستور کار دولت قرار دارد. در این حوزه دولت امسال عزم خود را جزم کرده است که خطوط ریلی که سالیان سال نیمه تمام مانده را به بهره برداری برساند.

یکی از پروژه هایی که بیش از ۲ دهه نیمه تمام مانده، راه آهن میانه - بستان آباد - تبریز است که بسیاری از مردم منطقه همواره از رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی درخواست تکمیل آن را داشته اند. حالا بالاخره بعد از گذشت چندین سال قرار است این پروژه با حضور رئیس جمهور به بهره برداری برسد.

سرسبزترین محور ریلی ایران؛ عنوانی است که برای راه‌آهن میانه- بستان آباد – تبریز به دلیل مزیت‌های زیست محیطی در نظر گرفته شده است. راه‌آهن میانه- بستان آباد - تبریز با کمتر کردن زمان سفر و طول مسیر، کاهش قابل توجه آلودگی‌های زیست محیطی را به همراه دارد و در ۱۰ قطعه به منظور اتصال مناطق کمتر توسعه یافته به راه آهن سراسری و ایجاد زیربنای لازم با هدف توسعه اقتصادی و اجتماعی و بازرگانی منطقه، کاهش مسیر و اصلاح شبکه ریلی از شمال غرب به مرکز کشور در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

اما این مسیر ریلی صرف نظر از محاسن زیست محیطی، مزایای اقتصادی زیادی هم به دنبال دارد. راه‌آهن میانه- بستان آباد - تبریز در ابعاد مختلف اقتصادی از جمله توسعه اقتصاد گردشگری و ایجاد اشتغال در کشور تاثیر گذار است.

در این پروژه برای یک هزار و ۸۰۰ نفر اشتغال ایجاد شده است. میزان صرفه جویی مصرف سالانه سوخت در این پروژه ریلی ۱۰۰ میلیون لیتر بوده که تاثیر آن در کاهش آلاینده‌های هوا ۵ هزار تن در سال برآورد شده است.

خاتونی یکی از مسافران مسیر تهران-تبریز به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بیش از ۱۰ سال است که سالی دو یا سه بار در مسیر تبریز در رفت و آمد هستم و به طور معمول هم از حمل ونقل ریلی در این بخش استفاده می‌کنم. هربار بیش از ۱۲ ساعت در طول این مسیر بودیم اما خوشبختانه با بهره برداری از مسیر ریلی جدید علاوه بر کاهش ۴ساعته مسیر، شاهد افزایش تردد ناوگان حمل ونقل ریلی هم خواهیم بود.

کاهش ۴ ساعت از زمان سفر با قطار از پایتخت به تبریز

خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور پیش از این در خصوص مسیر ریلی میانه-بستان آباد-تبریز به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: این مسیر ریلی به طول ۴۴ کیلومتر با هدف کاهش ۱۱۴ کیلومتر از طول مسیر اتصال مرکز شمال غرب به شبکه ریلی با اعتبار ۳ هزار میلیارد تومان طراحی و اجرا شده و ارزش روز آن بیش از ۶ هزار میلیارد تومان است.

معاون وزیر راه وشهرسازی ادامه داد: یکی از مهمترین مزایای بهره برداری از راه آهن بستان آباد-خاوران کاهش ۴ ساعت از زمان سفر با قطار از پایتخت به تبریز نسبت به مسیر ریلی موجود است که در حال حاضر ۱۲ ساعت زمان می برد.

خادمی افزود:‌ با توجه به اینکه زمان سفر از طریق جاده در این مسیر ۸ ساعت است، مسافران جاده را به ریل ترجیح می دهند که با افتتاح این مسیر ریلی علاوه بر افزایش ترانزیت کالا و مسافر از طریق ریل، کاهش آلودگی های زیست محیطی و ارتقاء شاخص های حمل و نقل ریلی در منطقه را شاهد خواهیم بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: راه‌آهن دوخطه میانه- بستان‌آباد- خاوران به طول ۲۰۳ کیلومتر در ۱۰ قطعه با هدف کاهش مسیر ریلی از شمال غرب به مرکز کشور طراحی و اجرا شده که حدفاصل میانه تا بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر در سال های گذشته ساخته شده اما به دلیل عدم ارتباط با شهر تبریز مورد بهره برداری لازم قرار نگرفته است.

همچنین عباس خطیبی معاون ساخت راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: این ‍ پروژه حمل ونقل ریلی یکی از مهم ترین کریدورهای ترانزیتی در کشور است  که نقش بسیار مهی در حوزه ترانزیت و همچنین حمل بار و مسافر دارد که با بهره برداری از این مسیر ما شاهد بهبود وضعیت حمل بار و مسافر در کشور خواهیم بود.

معاون راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور افزود: در همین راستا افتتاح این پروژه باعث کاهش ۴ ساعته سیر می شود که این خود نقش بسیار موثری در کاهش مصرف سوخت دارد.

بر اساس این گزارش حجم خاکریزی راه‌آهن بستان آباد- خاوران ۷.۷ میلیون متر مکعب و حجم خاکبرداری آن ۴۶.۸ میلیون متر مکعب است. میزان بالاست این خط ریلی ۱۲۶.۷ هزار متر مکعب و بتن ریزی آن نیز ۳۴۹ هزار متر مرکعب اعلام شده است. در این پروژه ۶.۱ هزار تن ریل  استفاده شده و ۱۶ دستگاه پل بزرگ به طول ۲ هزار و ۸۰ متر احداث شده است. راه‌آهن بستان آباد- خاوران ۱۵۶ دستگاه پل کوچک به طول یک هزار و ۱۵۶ متر دارد.

 ظرفیت حمل بار ترانزیتی راه‌آهن میانه- تبریز ۱۴ میلیون تن است و حمل ریلی هر تن بار ترانزیتی حدود یک دلار درآمد برای کشور دارد حال با توجه به آنکه بعد از گذشت بیش از ۲۰ سال چشم انتظاری این پروژه به بهره برداری می رسد، شاهد یک تحول بزرگ در حوزه حمل ونقل وریلی کشور خواهیم بود.

برچسب ها: راه آهن ، حمل ونقل
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
ارش
۱۰:۰۴ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
چه لزومی بود بخاطر۴ ساعت این همه هزینه بشه. خوب ریل مراغه تهران بود از اونجا سالیان سال هم داشتن استفاده میکردن دیگه
ناشناس
۱۳:۴۶ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
کشور ثروتمندی مانند ایران چرا باید قطار برقی نداشته باشه تمام کشورهای پیشرفته دنیا برای صرفه جویی از وقت و انرژی این امکانات رو دارن ولی ما برای تاسیس یک راه جدید خوشحالی میکنیم
حسین
۱۲:۴۹ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
عالی اگراین کارهای عمرانی برای ایرانمان تداوم داشته باشد بسیارعالی است
ناشناس
۱۲:۳۵ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
لطفا پیگیر قطار برای بوشهر شیراز بشوید
ناشناس
۱۲:۳۰ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
از پدر بزرگم گفته جاده‌ها نزدیک می‌شود مسجدها زیبا می‌شود زن و مرد همنشین می شود
ناشناس
۱۲:۱۶ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
همین راهو برای ماشین رو انجام بدین صرفه جویی دربنزین واستعلاک خودروها
ناشناس
۱۲:۰۰ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
واقعا این خبر صحت داشته باشه خیلی خوبه می خواستم با قطار بیایم تهران دوستم گفت اتوبوس بهتره با قطار راه خیلی طولانیه
ناشناس
۱۱:۴۸ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
شما را به خدا فکری هم برای کیفیت واگنهای قطار تبریز تهران بکنید سفری که داشتیم مثل یک فاجعه بود با این واگنها نمیتوان از مسیر هم لذت برد!
شاهرخ
۱۰:۱۸ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
متاسفانه سالیان درازی هست که این خط به دست رئیس جمهوری های مختلف با گرایش های متنوع افتتاح می شود. البته جا برای افتتاح بعدی هم گذاشته اند یعنی چند کلیومتر باقی مانده تا وصل به ایستگاه غرب تبریز. یعنی تا چندین سال این پرژه افتتاح خواهد شد و در عمل چیزی عاید مردم و بخصوص کشور نخواهد شد. یکی خط آهنش را افتتاح می کند یکی سالنش را یکی ایستگاه ان را.
ناشناس
۰۹:۴۸ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
اساس حمل و نقل "هم بار و هم مسافر" در ایران پهناور باید راه آهن ارزان باشه نه هواپیمای گرانقیمت.
ناشناس
۰۹:۴۲ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
اگر من رئیس جمهور بودم دستور ساخت راه آهن مخصوص "قطار تندرو با سرعت 300 کیلومتر در ساعت" را از تبریز به تهران و از تهران به مشهد می دادم. کار که شروع بشه بالاخره یروز تموم میشه.
ناشناس
۰۹:۳۷ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
مسیر تهران به مشهد و گرونی و نبود بلیت های قطار رو هم پیگیر باشید.
۱۲۱۲
۰۹:۱۴ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
انشالله روز به روز شاهد پیشرفت و بالندگی کشور و مردم اصیل و شایسته باشیم
انشالله هر کسی برای این ملت و سربلندی کار میکنه امام زمان کمک حال و پشتیبانش باشه و هر کسی بر ضد ملت حرکت میکنه خدا نزار کارش پیش بره و به در بسته بخوره
ناشناس
۱۲:۳۵ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
تو دلت دعا کن ریا نکن
ناشناس
۰۸:۳۳ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
راه آهن خیلی اهمیت دارد حتما دو خطه احداث بکنید
غفار
۰۸:۱۵ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
تبریز آلوده ترین شهر جهانه من موندم این تبریزیها چطورتو اون جهنم رندگی میکنن
ناشناس
۰۸:۱۲ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
خیلی عالیه واقعا
دستتون درد نکنه