سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آغاز عملیات گرده‌افشانی درختان انجیر دیم نی ریز

مدیر جهادکشاورزی شهرستان نی ریز گفت: بردهی انجیرستان‌های این شهرستان در سطحی بالغ بر ۵۰۰۰ هکتار شروع شده است و تا تیرماه ادامه دارد.

علیرضا بصیری با اشاره به اینکه نی ریز یکی از قطب‌های تولید انجیر استان و کشور را داراست، گفت: ارقام گرده افشان موجود، دانه سفید، قاسمی (پوزدنبالی)، کوهکی، تومسجدی، خرمایی، ویل وحشی، شاه انجیری، دانه‌سبز، آتشی، فریدونی، آبگزی، فعل سربسته و مهارلویی است که رقم‌های برانجیر استفاده شده در نی ریز بیشتر قاسمی و دانه سفید است و از شهر‌های همجوار، چون ایج و استهبان تامین می‌شود.

او ابرازکرد: «بری» قابل استفاده و مفید است که زنبورگرده افشان (بلاستوفاگا) کافی و گرده مناسب برای تلقیح میوه‌های خوراکی داشته باشد؛ زرد، زیادرس و در هنگام لمس کردن سرد (سردخانه ای) نبوده و فاقد آفت زنبور نارنجی رنگ ترومیده باشد.

بصیری همچنین تاکیدکرد: در زمان گرده افشانی انجیر، باید دقت شود میوه‌ی بَر آسیب نبیند و کمترین فشار به آن وارد شده تا تلفات زنبور آن کم شود و در نتیجه با افزایش طول عمر آن فرصت و تعداد دفعات خروج زنبور‌ها بیشتر شود.

به‌گفته او، بر اساس تحقیقات صورت گرفته، قوطی‌های کاغذی جایگزین مناسبی برای قوطی‌های فلزی هستند و دمای مناسب گرده افشانی هفده تا بیست و هفت درجه سانتی‌گراد است؛ در اوج گرما از بردهی باید خودداری شود و اگر دما به ۳۶ درجه سانتی‌گراد برسد طول عمر زنبور به یک ساعت کاهش خواهدیافت. 

مدیر جهادکشاورزی شهرستان نی ریز گفت: میوه‌های درخت برانجیر غیر خوراکی و دارای گل‌های نر و ماده هستند؛ درخت گرده افشان در سال، معمولاً سه محصول پاییزه زمستانه و بهاره تولید می‌کند که زنبور‌های میوه بهاره از آن خارج شده و به دنبال محصول پاییزه برای تخم گذاری می‌گردند که به طور ناخواسته وارد میوه انجیرخوراکی شده و عمل گرده افشانی را انجام می‌دهند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۱:۳۲ ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
گرده افشانی خیلی سخت در این روز هایی گرم خصوصا درخت خرما واییی خدا دشت درخت خرما خیلی زیاد با یه کارگر دو کارگر نمیشه درخت خرما رو گرده افشانی کرد