رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش گفت: مهمترین نیاز ما این است که ارتباط اجزای آموزش و پرورش را با هم هماهنگ کنیم؛ باید بررسی کنیم که چگونه اجزای آموزش و پرورش میتوانند در کنار هم دقیق و درست کار کنند.
وی افزود: روح و ذات فرایند آموزش و پرورش انضباط و ارتباط است. بزرگترین چالش آموزش و پرورش نیروی انسانی، بودجه و کمبود امکانات و تجهیزات نیست، بلکه چالش به خود مشغول شدن آموزش و پرورش است.
صحرایی مسیر قوی ساختن آموزش و پرورش را هماهنگی اجزای بدنه آموزش و پرورش با یکدیگر عنوان کرد و گفت: اگر در بخشهایی از آموزش و پرورش هماهنگ هستیم، هنر مدیران است، اما باید این کار به طور سیستمی باشد، نباید با یک انتصاب، هماهنگی از بین برود.
وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از رویه آموزش و پرورش به دلیل نشان ندادن اقدامات خوب مجموعه گفت: در مدارس، کارهای بسیار خوبی انجام میشود، اما فقط کاستیها دیده و بیان میشود. آموزش و پرورش فقط در هنگام اتهام از خود دفاع میکند، در صورتی که باید کنشگر باشیم.
وی با بیان مثالی از کنشگری آموزش و پرورش که در سال جدید اتفاق افتاد گفت: در امتحانات نهایی سالهای گذشته زمانی که گفته میشد سوالات لو رفته، شروع به پاسخگویی میکردیم، در حالی که این اتفاق نمیافتاد. امسال کنشگری را پیش از امتحانات نهایی آغاز کردیم و بعد از شروع امتحانات سوالات را منتشر کردیم، زیرا انتشار سوال بعد از شروع آزمون به معنی لو رفتن سوال نیست.
صحرایی تصریح کرد: امسال مسئولین میتوانند از هر حوزه امتحانی که میخواهند بازدید کنند تا سلامت و امنیت برگزاری امتحانات آموزش و پرورش، به آنها اثبات شود.
وزیر آموزش و پرورش نکته سوم برای پیشرفت را تحول نامید و گفت: تحول ابتدا در ذهن و روح اتفاق میافتد، این که مانند دیگران فکر نکنیم. شهید آوینی میگفت؛ اگر کسانی که ایجادکننده تحول هستند از زمان خود تبعیت کنند تحول اتفاق نخواهد افتاد.
وی گفت: یک مطالعه از روندهای اداری نشان داده که با سیستمی و مکانیزه کردن کارها میتوان نیروی انسانی را کاهش داد و از این روش در امور اداری خود استفاده نکرده ایم.
صحرایی گفت: اگر بخواهیم آموزش و پرورش را به شکل انقلابی متحول کنیم، نقطه شروع آن از معلم و تربیت معلم است، وزارت آموزش و پرورش باید به معلمان به طور ویژه توجه کند، زیرا انجام هر تربیتی بر روی دانش آموزان، از طریق معلمان ممکن است. بر این اساس دانشگاه تربیت معلم یک سازمان جدا نیست و باید در بطن آموزش و پرورش باشد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: توانمندسازی معلمان در تابستان در دستور کار قرار گرفته است، باید از فرصت تابستان برای این کار استفاده کرد. هر استان باید یک برش از سند تحول برای خود بومی سازی کند.
وی ادامه داد: ساخت استخرها، چمنهای مصنوعی و این قبیل کارها، اقدامات ارزشمندی است و با این کارها میتوان دانش آموزان را از فضای مجازی دور کرد.
صحرایی گفت: در حال بررسی اعتبارات، اعتبارسنجی و صحت سنجی رتبههای قبلی هستیم. مقایسه کار یک معلم عشایر با معلم و استادی که در شهر با بهترین امکانات کتاب و مقاله مینویسد، اشتباه است.
وی افزود: با وجود تمام مشکلات، امید به اصلاح خیلی زیاد است و این مهم با همراهی همه ارکان نظام تعلیم و تربیت اتفاق میافتد.