سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آمریکا نسبت به پیامد‌های تنش با چین هشدار داد

وزیر دفاع آمریکا خطاب به همتای چینی خود گفت که تنش در آب، آسمان و زمین ممکن است، ولی نباید از کنترل خارج شوند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، امروز (پنجشنبه) گفت که همتای چینی او از ملاقات با وی در یک مجمع امنیتی خودداری کرده است. ولی دو کشور نیاز به برقراری ارتباط برای جلوگیری از برخورد‌های خطرناک بین هواپیما‌های نظامی دارند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، روز سه شنبه، آمریکا اعلام کرد که یک جت جنگنده چینی یک رزمایش تهاجمی غیر ضروری را در نزدیکی یک هواپیمای آمریکایی بر فراز دریای چین جنوبی انجام داده است.

آستین در یک نشست مطبوعاتی در توکیو با اشاره به تصمیم لی شانگفو، وزیر دفاع ملی چین مبنی بر عدم ملاقات با وی در نشستی که هر دو در آخر هفته در سنگاپور شرکت خواهند کرد، گفت: فکر می‌کنم مایه تاسف است. آستین در ادامه ادعا کرد: من از هر فرصتی برای تعامل با لی استقبال می‌کنم. فکر می‌کنم بخش‌های دفاعی باید به طور معمول با یکدیگر صحبت کنند یا حداقل باید راه‌های ارتباطی باز داشته باشند.

آستین که پس از دیدار با یاسوکازو هامادا، وزیر دفاع ژاپن صحبت می‌کرد، گفت: نگران است که در مقطعی حادثه‌ای مانند حادثه روز سه‌شنبه بین یک هواپیمای آمریکایی و چینی بار دیگر تکرار شود و اوضاع «به سرعت از کنترل خارج شود». او گفت: رهگیری تحریک آمیز هواپیما‌های ما و متحدان ما بسیار نگران کننده است و امیدواریم که آن‌ها رفتار‌های خود را تغییر دهند.

چهارشنبه یک فروند هواپیمای جنگنده چینی موفق به رهگیری یک فروند هواپیمای جاسوسی آمریکایی بر فراز دریای جنوب چین شد. مطابق فیلم‌های منتشر شده از سوی آمریکا این جنگنده چینی موفق شده است، در نزدیکی هواپیمای آمریکایی دیوار صوتی را بشکند. آمریکا با صدور بیانیه‌ای این اقدام را غیر حرفه‌ای و تهاجمی خوانده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۵:۰۹ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
علنا داره میگه تنش و تحریک و فتنه گری و جنگ افروزی رو ادامه میده ولی چین نباید عکس العمل شدید نشون بده