سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرعت بالا؛ عامل اصلی افزایش تصادفات رانندگی/ رفتار‌های پر خطر ترافیکی کنترل شود

در  تصادفاتی  که سرعت عامل  اصلی  آن است شدت خسارات، مصدومیت‌ها و تصادفات افزایش  پیدا می‌کند.

سرعت بالا در رانندگی ممکن است برای بسیاری از رانندگان جذاب و پرهیجان باشد اما همین کلمه به ظاهر کوچک و ساده می تواند بار مالی و جانی شدیدی را به همراه داشته باشد، همچنین رانندگی با سرعت بالا شاید موجب رسیدن سریعتر به مقصد شود اما  فاصله مورد نیاز جهت توقف را افزایش می دهد و طبیعتا این اقدام  که می تواند موجب افزایش شدت تصادف رانندگی و افزایش مصدومیت و حتی مرگ شود که نیازمند توجه است.

 در این خصوص غلامعباس ترکی، معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور هم اعلام کرده که  افزایش مصدومین و آمار تلفات تصادفات نگران کننده است و آمار تلفات جاده‌ای در سال جاری حدود ۲۰ درصد افزایش داشت؛ این یعنی باید رانندگان نسبت به رعایت سرعت توجه بیش از پیشی داشته باشند و نگاهشان به مقوله سرعت تغییر پیدا کند تا شاهد افزایش تصادفات و جراحات ناشی از سرعت زیاد نباشیم.

کارشناسان معتقدند هنگامی که راننده با سرعت غیرمجاز به ویژه با فاصله زیاد از سرعت های قید شده در تابلوهای راهنمایی و رانندگی در حال راندن خودروی خود است ؛ کنترل خودرو سخت تر خواهد شد. تصور کنید که در این شرایط با مانعی هم روبرو می شوید طبیعتا نمی توان به موقع عکس العمل لازم را نشان داد و با درصد و احتمال زیاد تصادفی سهمگین به بار خواهد آورد. این باعث می شود که خودروی خود ما و دیگر خودرو یا خودروهای حاضر در صحنه تصادف صدمات جدی دیده و احیانا به جان کسی نیز صدمه وارد شود.

در این خصوص، سرهنگ علی اصغر شریفی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: در  تصادفاتی  که با سرعت‌های  کم حدود ۷۰ یا ۸۰ کیلومتر  بر  ساعت اتفاق  می‌افتد اینگونه تصادفات عمدتا خسارتی  هستند یعنی  آسیب  شدید برای  راننده و سرنشین روی  نمی‌دهد.

وی افزود: ولی  در  تصادفاتی  که سرعت عامل  اصلی  آن است شدت خسارات و مصدومیت‌ها افزایش  پیدا می‌کند و وقتی  شدت بالاتر  می‌رود راننده، عابر و موتورسواری  که با این سرعت برخورد با آن صورت گرفته شانس  زنده ماندن بسیار کم می‌شود.

سرهنگ شریفی گفت: یعنی  اگر  این افراد دراینگونه تصادفات زنده هم بمانند آسیب‌های  شدیدی  پیدا میکنند و یا قطع عضو، به کما رفتن ضایعه‌های  نخاعی زیاد می‌شود فقط  بخاطر  اینکه سرعت در  تصادفات شدت حوادث  را افزایش  می‌دهد.

رییس مرکز اطلاع رسانی  پلیس راهور تهران بزرگ  بیان داشت: وقتی  شدت حادثه بالا می‌رود مرگ و میر  و تلفات افزایش  پیدا می‌کند و قطع نخاع بیشتر  می‌شود و به خاطر  همین است که پلیس  اصرار  بر  کاهش  سرعت‌ها و کنترل رفتار‌های  پر خطر ترافیکی  دارد تا قربانیان کم شود و تلفاتی نداشته باشیم.

سرهنگ شریفی گفت: همکاران بنده در  گشت نامحسوس  زمانی  که متوجه خودرویی می‌شوند که در  حال لایی کشی  و انجام حرکات مخاطره آمیز  و سرعت و سبقت است، خودرو  متوقف  و مورد اعمال قانون قرار گرفته و همچنین نمره منفی به وی  تعلق  می‌گیرد و در  کارنامه وی  ثبت می‌شود.

وی  گفت: در روی درب  خودرو‌های  پلیس  نامحسوس  این عنوان وجود دارد و وقتی همکاران بنده از  خودرو پیاده می‌شوند جلیقه‌ای  متمایز بر  تن دارند و آرم و علائم روی جلیقه آن‌ها مشخص  است و اکثر همکاران بنده در  گشت نامحسوس  بر روی  لباس  خود دوربین دارند و رفتار  رانندگان و مکالمات را ضبط می‌کنند.

وی افزود: در برخی  مواقع شرایط راننده طوری  هست که  همکاران بنده مجبور  می‌شوند  از  راننده تست الکل  بگیرند که در  این حالت خودرو به پارکینگ منتقل می‌شود و فردی  هم که اگر  تست الکل  وی  مثبت باشد با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی  می‌شود.

سرهنگ شریفی گفت: برای  اینگونه افراد هم کلاس  آموزشی  گذاشته خواهد شد و اگر  تست الکل فردی  مثبت گردد ۶ ماه هم از  رانندگی  محروم می‌گردد.

برچسب ها: سرعت ، پلیس راهور ، تصادف
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
منفرد
۲۱:۰۷ ۱۲ خرداد ۱۴۰۲
سلام
این رانندگان باید معرفی شوند کمیسیون اعصاب روان بیمارستان امام سجاد ناجا خیابان بهار
جاسم داغری
۱۷:۲۱ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
بله واقعاً سرعت سرعت سرعت!!!!
اما فاکتور گرفتن یا فیلترینگ آیتمها مثل :
1-بی کیفیت بودن ماشین داخلی
2-جاده های بی کیفیت و تنگ
3- عدم وجود روشنایی کافی
4-تابلوهای مجهول الجهه
5- دور برگردانهای با فاصله حداقل 5 کیلومتر از دومی
6- ...
امثال این آیتمها باعث هدر رفت انرژی زیاد از خود فرد و استهلاک ماشین و صرف سوخت بی رویه و ما شاء الله ماشین های داخلی یمان از بهترین آیتمهایشان همین مصرف سوخت بالا می باشد.
یعنی اگر فردی Relax و آرام در این نوع جاده ها بزاری بعد از انتهای مسیر اگه خودکشی نکرده باشه خوبه!!!
انا لله انا الیه راجعون و لاحول ولاقوة الا بالله العلی العظیم.
ناشناس
۱۵:۱۷ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
امنیت جاده های کشور با خودروهای شوتی ازبین رفته است.هیچ عزم و اراده ای در مسئولان برای ساماندهی آنها وجود ندارد
ناشناس
۱۵:۱۷ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
امنیت جاده های کشور با خودروهای شوتی ازبین رفته است.هیچ عزم و اراده ای در مسئولان برای ساماندهی آنها وجود ندارد
حمید
۱۵:۱۳ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
عشق سرعت آخرش هم مرگ. خوبه ؟ لذت تند رفتن با پراید
علی
۱۴:۰۹ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
تلفن همراه عامل اصلی و گواهینامه های کیلویی باعث حوادث هستند و سرعت و سبقت ممنوع و انحراف به چپ و راست بدون استفاده از ایینه بغل در مراحل بعدی هستند
ناشناس
۱۲:۵۷ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
سلام.خود پراید و فیست لیفتهای پراید چون تیبا و...با سرعت بسیار کم زیر 20 کیلومتر تصادف کرده و عین کاغد مچاله شده،خودروهای حلبی که شرکتهای انحصاری در حال گرانفروشی ده برابری هستند سالانه هزاران معلول و کشته برجای میگذارد،باید واردات خودروهای کم مصرف ایمن صفر و کارکرده زیر5سال برای همه مردم ایران ازاد کنید تا این انحصار،گرانفروشی ده برابری شکسته شود.مجلس و دولت باید خدمتگزار مردم باشند،این همه شهید دادیم تا مردم در رفاه باشند،نه اینکه سرمایه مملکت در دست 5درصد اقازاده ها باشد.باتشکرسلام.برنامه سرعین این هفته کنسل شد،اگه هفته بعد قسمت شد اط
ناشناس
۱۲:۲۹ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
بگید می خواهیم سرعت های مجاز رو باز هم کم کنیم تا درآمد بیشتری از محل جریمه سرعت کسب شود .
شما اگر دغدغه ایمنی هموطنان رو داشتید رو بحث واردات خودروهای دست دوم و ایمن خارجی مانور می کردید نه سرعت .
ناشناس
۱۰:۵۹ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
سرعت درست ...ولی خدایی خودروهامون هم آدم خوارن با سرعت معمولی هم داغون میشن البته با همکاری جاده ها.
ناشناس
۱۰:۴۰ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
جریمه سرعت بازدارنده نیست و یه عده مثل وحشی رانندگی می‌کنند و خانواده های دیگه را عزادار میکنن.
غفار
۱۰:۰۷ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
سرعت بالاچیه فقط پراید و خودروی داخلی عامل اصلی تصادفه
مخصوصا دراتوبان و جاده های شهری و یعنی اکثرموارد مربوط به خودروی ایرانیه یعنی اصل عامل و اولین عامل
Amir
۱۰:۰۰ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
خدا قوت به تمام عوامل راهنمایی و رانندگی سردار سرتیپ پاسدار هادیانفر سردار تیمور حسینی و همه عزیزانی که شبانه روز در جاده ها و میادین شهر تلاش طاقت فرسایی دارند. در برابر تک تک این عزیزان سر تعظیم فرود میارم
ناشناس
۰۹:۵۳ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
سرعت بالا برابر نادان و نامرد است
ناشناس
۰۹:۱۸ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
در حال حاضر مهمترین عامل تصادفات وضعیت جاده ها و کیفیت راههای کشور می باشد زیرا اکثر جاده های کشور قدیمی و کم ظرفیت و کم عرض و غیراستاندارد و ناایمن با آسفالت های شکسته و موجدار و چاله دار هستند و مسئولین هم برای فرافکنی و فرار از مسئولیت مکررا" مسائل ثانویه را عامل اصلی تصادفات معرفی می کنند تا بدینوسیله خودشان را بیگناه جلوه بدهند. اکثر جاده های فعلی کشور زمانی ساخته شده اند که میانگین سرعت خودروها 60-80 کیلومتر در ساعت و تعداد کل خودرو ها در کشور کمتر از 10 درصد تعداد خودروهای فعلی بوده اند!! همچنین این وضعیت را در خیابانهای اکثر شهرها نیز شاهد هستیم و به همین علت ترافیک شهری روز به روز با کندی بیشتری مواجه می گردد.بطور کلی جاده و خیابانها توسعه نیافته و غیرایمن هستند و مسئولین هم فرافکنی را به مسئولیت پذیری ترجیح می دهند!!