سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ترکیه: برنامه‌ای برای دیدار اسد و اردوغان نداریم

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه می‌گوید هیچ برنامه‌ای برای دیدار اردوغان و بشار اسد در کوتاه مدت وجود ندارد و این رخداد نیازمند زمینه‌چینی است.

ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه درخصوص امکان دیدار روسای جمهور ترکیه و سوریه گفت: «رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه هیچ برنامه‌ای برای مذاکره با همتای سوری خود، بشار اسد ندارد».

به گزارش خبرگزاری تاس، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه تاکید کرد: «تاکنون تاریخی برای این دیدار مشخص نشده و چنین مذاکراتی برای آینده نزدیک برنامه ریزی نشده است. واقعیت این است که ابتدا باید زمینه‌ای برای آن فراهم شود. باید دید طرف سوری چه اقداماتی را انجام خواهد داد. وزرای دفاع، وزرای خارجه و روسای اطلاعات ما باید ابتدا جلساتی را برگزار کنند تا زمینه چنین مذاکراتی فراهم شود.»

کالین می‌گوید دو کشور سه موضوع مهم دارند که ابتدا باید بررسی شود. به ادعای او «مبارزه با تروریسم، بازگشت پناهجویان و ادامه مذاکرات بین دولت سوریه و مخالفان از طریق یک روند سیاسی» از مهم‌ترین مسائلی هستند که باید در خصوص آن بحث کرد. 

گفتنی است، در طول جنگ ۱۲ ساله، ترکیه از گروه‌های مخالف و جدایی‌طلب دولت سوریه در شمال غرب این کشور حمایت کرده است. دولت سوریه مکرراً تسلط آنکارا بر بخش‌هایی از شمال غرب این کشور را محکوم کرده است. با این حال، آنکارا به تازگی با دمشق توافق کرده برای بهبود روابط خود «نقشه راه» تنظیم کنند. 

با وجود تعلل ترکیه برای ازسرگیری روابط با دمشق، در ماه‌های اخیر از سر گیری روابط دیپلماتیک با سوریه در منطقه سرعت بیشتری یافته است. اتحادیه عرب نیز به تازگی عضویت مجدد سوریه را پس از تعلیق ۱۲ ساله پذیرفته است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.