سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قفل احتکار زمین در محدوده های شهرها شکسته خواهد شد

معاون شهرسازی و معماری گفت: با مصوبه اخیر شواری عالی شهرسازی، قفل حبس و احتکار اراضی در حریم شهرها شکسته خواهد شد.

فرزانه صادق مالاواجرد گفت: در شورای عالی شهرسازی و معماری که  بالاترین نهاد حاکمیتی است و سیاست گذاری ها در خصوص حریم شهرها در این بخش صورت می‌گیرد، در آخرین جلسه خود در خصوص  سیاست های محرک زمین و  جلوگيری از احتکار زمین  در شهرها  تصمیم گیری کرد.

به گفته معاون شهرسازی و معماری، در برخی از شهرها شاهد آن بوده ایم که برخی از افراد اراضی را به منظور افزایش قیمت، احتکار  می کردند که در آخرین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری به این موضوع ورود کرده و اراضی احتکار شده آزاد می شود.

او می‌گوید: در برخی از شهرها  از جمله اردبیل  ۵۰۰ هکتار اراضی مسکونی در داخل محدوده شهرها  وجود داشت که‌  این اراضی وارد چرخه ساخت و ساز نشده  و احتکار  حبس شده بودند که اکنون با پیگیری های صورت گرفته، این اراضی وارد چرخه شدند. گفتنی است که کاشان، شاهرود، زاهدان و اهواز از جمله شهرهای بودند که کمبود زمین برای اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن  دارند که با اجرای این مصوبه بخشی از این مشکلات برطرف خواهد شد.

صادق مالاواجرد گفت: در جهت جلوگیری از احتکار و حبس اراضی مسکونی در شهرها در یک  افق ۱۰ ساله در طرح های جامع مسکن پیشنهاداتی برای  بازنگری در این بخش داده شد. به طوریکه تمامی اراضی با کاربری مسکونی و انواع مالکیت ها شناسایی شود .

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ممکن است برخی از این مالکیت ها برای  تعاونی ها باشند که بعد از گذشت ۱۰سال هنوز هیچ اقدامی برای ساخت و ساز انجام نداده اند که بنابر مصوبه هیئت  وزیران این اراضی پس گرفته می شود. برخی از این مالکیت ها  حقیقی و حقوقی هستند که  ادارات کل راه وشهرسازی با همکاری شهرداری آنها را انجام می دهد.

او افزود: این اقدامات برای زمانی صورت می‌گیرد که هیچ عرضه ای انجام نشده باشد یا فرآیندهای ساخت و ساز صورت نگرفته باشد.

به گفته این مقام مسئول، استانداران با همکاری شهرداری در یک ضرب العجل ۶ ماهه  دستورات لازم را به آنها می دهند تا اگر نیازی به تغییر کاربری داشته باشد، اراضی دارای کاربری مسکونی عرضه شود.

صادق مالاواجرد  ادامه داد: با این اقدامات  قفل احتکار اراضی مسکن شکسته خواهد شد و ما شاهد افزایش میزان ساخت وساز و عرضه مسکن خواهیم بود.

معاون وزیر راه‌ و شهرسازی گفت: تمام تلاش ما  آن است که در کنار الحاق اراضی  محدوده برای تامین اراضی صورت می گیرد  چراکه مکان یابی شهرها و شهرک ها با  بسته های تشویقی این سیاست به عرضه مسکن کمک می کند.

 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.