سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روی موج ۹۵.۵ مگاهرتز؛

رادیو تبیین با هدف مقابله با جنگ رسانه‌ای فعال شد

رادیوی مناسبتی تبیین با رسالت تبیین کارکرد‌های جمهوری اسلامی، شناساندن ایران مقتدر و مقابله با نبرد دشمن روی موج ۹۵.۵ مگاهرتز نشست.

رادیوی مناسبتی تبیین با رسالت اصلی تبیین کارکرد‌های جمهوری اسلامی، شناساندن وجوه ایران مقتدر، پیگیری خاص تاکیدات مقام معظم رهبری، تقویت موضع کنشگرانه و تهاجمیِ رسانه‌ای کشور و مقابله با نبرد نامحدود دشمن روی موج ۹۵.۵ مگاهرتز نشست. 

این رادیو از امروز به مدت ۵۰ روز تا ۲۷ تیر روی موج FM ردیف ۹۵.۵ مگاهرتز و همچنین برنامه کاربردی ایرانصدا قابل دریافت است.

مراسم افتتاح رادیوی تبیین با حضور علی بخشی‌زاده معاون صدای رسانه ملی، محمدجواد لاریجانی مدیر پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، محسن برمهانی معاون سیمای رسانه ملی و مقامات کشوری و لشکری برگزار شد. 

در ابتدای مراسم بخشی‌زاده درباره راه‌اندازی این شبکه گفت: امسال شعار رادیو را جهاد تبیین با محوریت تقویت سرمایه اجتماعی قرار دادیم. تمام ۱۵ شبکه رادیویی برنامه‌های مدون را برای برنامه‌سازی دارند. از سرمایه اجتماعی شش مولفه را انتخاب کردیم و اعتقاد داریم اگر عملیات رسانه‌ای ما در این شش مولفه به درستی تعریف شود، این عملیات به تقویت سرمایه‌های اجتماعی منجر خواهد شد. 

معاون صدای رسانه ملی اولین مولفه تشکیل دهنده سرمایه اجتماعی را امید دانست و ادامه داد: چه در حیطه فرهنگی چه حیطه اجتماعی امید در تقویت سرمایه اجتماعی تاثیرگذار است. دومین مولفه اعتماد است. مردم به دست‌اندرکارانشان اعتماد کنند. دشمن با تمام ابزار خود نسبت به کشور ما سیاه‌نمایی می‌کند. امواج شبهه رسانه‌های معاند در تمام مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اعتقادی بکار می‌رود. 

به گفته وی، نشاط سومین عامل تقویت اجتماعی است. چهارمین عامل احساس امنیت است. نیرو‌های استکبار باتوجه به شرایط پیرامونی تمام توان خود را علیه کشور بسیج کرده است. ما در اواخر سال با پدیده انتخابات رو‌به‌رو هستیم. اگر ما آرایش درست رسانه‌ای نداشته باشیم، مانند انتخابات گذشته فضای انتخابات به سمتی دیگری می‌رود در آن زمان هر مسئولی سعی می‌کرد برای جلب نظر مردم لیستی از ناکارآمدی را نام ببرد، تا بگوید من آدم فهیمی هستم. 

بخشی‌زاده رضایتمندی را عامل دیگر تقویت سرمایه اجتماعی دانست و بیان کرد: در مجموع شش مولفه در دستور کار تمام مدیران شبکه‌ها، گروه‌ها و تهیه‌کنندگان قرار گرفته است. از طرفی، جای رادیو تبیین در رادیو خالی بود. این رادیوی فصلی به موضوعات مهم کشور می‌پردازد. ما باید علیه نیرو‌های استکبار روش حمله را انتخاب کنیم. 

در زمان وقوع انقلاب رسانه‌ها در دست دشمن بود 

حسن رحیم‌پور ازغدی با طرح این پرسش که چگونه رادیو تبیین در عرض چند ماه کار تبیین را انجام می‌دهد، گفت: ما یک زمانی پیام داشتیم، رسانه نداشتیم. انقلاب در شرایطی شکل گرفت، که کل رسانه‌ها در دست دشمن بود. اینطرف کل رسانه‌اش نوار کاست ضبط صوت و شب‌نامه بود. 

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه وقتی رسانه هست، ولی حرفی برای گفتن نیست، خطرناک است، افزود: از طرفی، اگر پیام‌ها از طرف ما درست درک نشود، هزاران رسانه هم داشته باشیم، پیام تحول‌آفرینی منتقل نخواهد شد. 

وی با بیان اینکه قرار نیست رسانه و پیام حرف‌های درست و خوب بزند، بیان کرد: باید دو نکته در کنار پیام باشد، تا در مخاطب تاثیر بگذارد. باید قبل از پیام پیامبر شناخته شود. به سخنرانی مقامات جهان نگاه کنید، مگر آن‌ها بد صحبت می‌کنند؟ به نطق‌های صدام، هیتلر، شاه، آل‌سعود، نخست‌وزیر انگلیس و ... نگاه کنید، یکی از یکی قشنگ‌تر صحبت می‌کند. پیام لزوماً آن چیزی نیست که گفته می‌شود. الزاماً پیام لفظ نیست. پیام درد و نیاز است. 

ازغدی با بیان اینکه اگر درد مخاطب را دانستیم و او به ما اعتماد کرد، پیام تاثیر می‌گذارد، بیان کرد: وگرنه حرف‌های خوب زیاد گفته شده است. همیشه حرف‌های خوب گفته شده، ولی شنیده نشده است. 

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه فقط با یک موج رادیو نمی‌توان مسیر افکار عمومی را تغییر داد، توضیح داد: اگر مخاطب ما را باور نکرد، نمی‌توانیم تاثیر بگذاریم. 

وی درباره بمباران افکار عمومی به عنوان یک تاکتیک رسانه‌ای تصریح کرد: تعبیر شست‌وشوی مغزی تعبیر تجربه شده‌ای است. رسانه‌های متعدد یک حرف نادرست را به خورد میلیارد‌ها انسان می‌دهند و ذهن انسان‌ها را شست‌وشوی مغزی می‌دهند.

ازغدی با بیان اینکه با این روالی که پیش می‌رویم حداکثر ۲۰ سال آینده چیزی به اسم رسانه ملی واحد نخواهیم داشت، تصریح کرد: بخشی از مخاطبان بالقوه می‌توانستند مخاطبان ما باشند. ولی ذهن و باورشان را فضای مجازی تقسیم کرده است. افراد از یک واقعه سه خبر می‌شنوند. اگر هم مخاطب به ما اعتماد داشته باشد، این اعتماد تقسیم بر سه شده یا تبدیل به شک می‌شود. 

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره صداوسیما گفت: صداوسیمای ما حدود ۴۰ سال گذشته بدون رقیب و راحت بود. از این به بعد اگر حرفی برای گفتن وجود دارد، اثرش در آمار بیرونی قابل مشاهده است. 

در ادامه محمدجواد لاریجانی مدیر پژوهشگاه دانش‌های بنیادی درباره جهاد تبیین گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند جهاد تبیین یعنی اسلام، وصیت اسلامی و حقوقمان مورد تهاجم دشمن قرار گرفته و باید از آن دفاع کنیم. برای اینکه تحرکمان جهاد محسوب شود، باید نیت خالصی برای مجاهده داشته باشیم. خداروشکر میدان جهاد بسته نیست و کار‌هایی در حال انجام است. 

لاریجانی با بیان اینکه ما باید خودمان را به سلاح بصیرت تجهیز کنیم، بیان کرد: بصیرت شاخصه‌های مختلفی دارد. اول فهم واقع‌بینانه از وضعیت موجود است. امروز زندگی مدنی به دلیل انقلاب دیجیتال با امواج عظیمی از اطلاعات‌نما پر شده است. 

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به عنوان سخنران پایانی مراسم گفت: مسئله جهاد تبیین، برنامه‌ریزی و ساماند‌دهی آن از عصر پیامبر و در زمان مشرکین مطرح بوده است. 

خزعلی ادامه داد: یکی از توصیه‌های مهمی که به ما شده، بحث استفاده از جهاد تبیین است. رسانه‌ای که با هنر و فهم آمیخته شده، قابلیت 

تاثیرگذاری دارد و هیجانات را به نفع دین تحریک کند، جهاد از نوع تبیین انجام داده است. علاوه‌بر توصیه مکتب اسلام به جهاد تبیین، رسانه‌های فردوسی، سعدی و حافظ این مسئله را توصیه می‌کردند. 

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه در فرهنگ عامیانه و قصه‌های مادر بزرگ‌ها نکاتی مطرح بود تا خطرهای پیش‌روی بچه‌ها را تبیین شود، گفت: از کودکی قصه‌های شنگول و منگول لایه‌های پنهان دشمنی را برای بچه‌ها تبیین می‌کرد. ما از بیشتر داشته‌هایمان غافل شدیم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۳:۰۷ ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
باسلام،از مسئولین محترم صدا وسیما بپرسید رادیو ترتیل چی شد؟هر پخش جدیدی را فقط روی موج fmردیف95/5پخش میکنید؟
یاشار
۱۲:۴۳ ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
تبیین،اگر فقط قدرت صحیح این واژه رو می دونستیم،الان یک شبکه جهانی برای تبیین حقایق وضع موجود،برای آگاهی بخشی به ملل مختلف داشتیم،مخصوصا تبیین قدرت کشورهای مسلمان و داشته های پنهان آنها،و حتی یادآوری داشته های قدرتی کشورهای همسو و دوست،
تبیین صحیح،قدرتمند ترین سرمایه گذاری برای آینده نگری صحیح محسوب میشه،