سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پس از یازده سال دو قلاده یوزپلنگ در شهرستان جغتای مشاهده شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: قلاده یوزپلنگ مادر به همراه توله اش در شهرستان جغتای مشاهده و حضور آن تصویر برداری و مستند سازی شد.

مهدی اله پور مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: یک قلاده یوزپلنگ مادر به همراه توله اش در شهرستان جغتای توسط دوست داران محیط زیست شهرستان مشاهده و حضور آن به ثبت رسید شد.

وی افزود: زیستگاه‌های شهرستان جغتای یکی از کریدور‌های مهم زیستگاه‌های این گونه ارزشمند حد فاصل استان‌های سمنان و خراسان شمالی بوده و به عنوان یکی از محل‌های زیست و دالان بسیار مهم گذر یوزپلنگ ایرانی است.

اله پور بیان کرد: یکی از مهم‌ترین راه کار‌های حفظ و تثبیت این گونه ارزشمند و در حال انقراض حفظ طعمه و امنیت زیستگاه می‌باشد که در همین راستا حفاظت از زیستگاه، شناسایی، انجام اقدامات احیا و رصد این گونه در معرض خطر انقراض از دستور کار‌های مهم قرارگاه تحول محیط زیست استان با محوریت استانداری خراسان رضوی و دبیری مدیر کل حفاظت محیط زیست استان معین و تصویب گردیده و در همین راستا احداث آبشخور و آب انبار، افزایش ضریب حفاظتی توسط گشت‌های مستمر یگان حفاظت محیط زیست در منطقه، علوفه رسانی و نیز آبرسانی مستمر به حیات وحش، آموزش جوامع محلی، دوربین گذاری و رصد دقیق‌تر مرز‌های مشترک برای مشاهده یوزپلنگ در دستور کار این اداره کل قرار گرفت و در حال انجام می‌باشد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: آخرین مشاهده مستند سازی شده گونه یوزپلنگ در استان خراسان رضوی در سال ۱۳۹۱ در شهرستان بردسکن رکورد گردیده و پس از یازده سال و در زیستگاه‌های شهرستان جغتای با توجه به وجود طعمه مناسب نظیر آهو و خرگوش، فرصت مناسبی برای حضور این گونه مهیا و چندین مرتبه مشاهده یوزپلنگ توسط اهالی گزارش شده بود که تا کنون موفق به تصویر برداری از آن نشده بودند که خوشبختانه با هوشیاری به عمل آمده و آگاهی بخشی‌های مستمر، این گونه زیبا در استان خراسان رضوی رکورد و مستند گردید. 

وی تصریح کرد: طی سال‌های گذشته در شهرستان‌های جغتای، جوین، بردسکن، سبزوار و خواف که از جمله مهمترین زیستگاه‌های مطلوب و ایده‌آل برای حضور یوزپلنگ ایرانی در استان خراسان رضوی قلمداد می‌شود و مشاهدات حضور گونه مذکور توسط دوستداران و محیط بانان گزارش شد، لکن مستند سازی لازم صورت نپذیرفته است.

دبیر قرارگاه تحول محیط زیست تآکید کرد: در صورت مشارکت فعال جوامع محلی و افزایش آموزش در راستای ارتقاء فرهنگ حفظ محیط زیست مناطق حاشیه زیستگاه یوزپلنگ و انجام اقدامات حمایتی از این گونه چتر، می‌توان از این گونه ارزشمند در معرض خطر انقراض حفاظت نمود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.