سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نشست سران کشور‌های آسیای مرکزی در چین

چین میزبان رهبران کشور‌های آسیای مرکزی در شهر تاریخی «شی آن» است.

همزمان با اجلاس سران گروه ۷ در ژاپن، سران کشور‌های آسیای مرکزی نیز در شهر تاریخی «شی آن» گردهم آمده اند. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، امروز اجلاس وزرای خارجه ۶ کشور آسیای مرکزی و چین برگزار شد و با وارد شدن رهبران این کشور‌ها به شهر میزبان قرار است فردا (جمعه) اجلاس سران با سخنرانی شی جین پینگ، رئیس جمهور چین آغاز شود. 

«شی آن» شهر تاریخی چین است که بخشی از جاده قدیمی و تاریخی ابریشم محسوب می‌شود. به گفته وزیر خارجه چین قرار است در نشست سران یک توافقنامه سیاسی بسیار مهم از طرف شرکت کنندگان به امضا برسد. 

پکن طی سالیان اخیر به دنبال گسترش نفوذ سیاسی و اقتصادی خود در میان کشور‌های تازه استقلال یافته آسیای مرکزی است. رئیس جمهور قزاقستان نخستین رهبر کشور‌های آسیای مرکزی بود که وارد شهر شی آن شد و روز چهارشنبه با رئیس جمهور چین دیدار کرد. 

تجارت دوجانبه فعلی میان چین و کشور‌های آسیای مرکزی در سال میلادی گذشته به ۷۰ میلیارد دلار رسیده است. در این میان قزاقستان با ۳۱ میلیارد دلار تبادل تجاری با پکن، بزرگترین شریک تجاری چین در آسیای مرکزی به حساب می‌آید. 

براساس داده‌های آماری منتشر شده، قرقیزستان با ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، ترکمنستان با ۱۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، ازبکستان با ۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار، و تاجیکستان با ۲ میلیارد دلار تجارت سالیانه با چین، در رده‌های بعدی شرکای تجاری پکن در آسیای مرکزی قرار دارند. 

چین تاکنون در راستای احیای جاده ابریشم قدیم موسم به طرح یک کمربند – یک راه ده‌ها میلیارد دلار در کشور‌های آسیای مرکزی سرمایه گذاری کرده است. کشور‌های غربی اقدام پکن را تلاشی برای گسترش قدرت خود در جهان پشت پرده شعار‌های اقتصادی می‌دانند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.