سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فعالان اقتصادی خراسان رضوی و تاجیکستان تفاهمنامه همکاری امضا کردند

روسای اتاق‌های بازرگانی خراسان رضوی و ولایت ختلان کشور تاجیکستان در مراسمی با حضور استانداران این دو منطقه، در محل اتاق بازرگانی مشهد تفاهم‌نامه مشترک همکاری امضا کردند.

یعقوبعلی نظری استاندار خراسان رضوی در مراسم امضای تفاهم‌نامه مزبور که در همایش مشترک کارآفرینان ایران و تاجیکستان اجرا شد، گفت: امضای تفاهم نامه بین خراسان رضوی و ختلان تاجیکستان، حرکتی در جهت جریان اقتصادی در استان است که باید راهبری آن در دست بخش خصوصی باشد.

او  افزود: بعد از سفرهای روسای جمهور ایران و تاجیکستان به کشورهای همدیگر، فضا برای توسعه روابط دو کشور فراهم شد و خراسان رضوی از این فرصت بهره گرفت و تلاش ویژه ای در برقراری روابط استانی با ولایت ختلان آن کشور انجام داد.

به گفته وی، خوشبختانه این دو استان از ظرفیتهای فرهنگی، تاریخی و اقتصادی مشترکی برخوردار هستند و ما در تلاش هستیم با کمک مسئولان و کارآفرینان آن استان این مزیتها و ظرفیتها را افزایش دهیم.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: یکی از ظرفیتها و مزیتهای ویژه در خراسان رضوی وجود بارگاه منور امام رضا(ع) است که همه کشورهای همسایه و منطقه خاورمیانه به این امام ارادات ویژه ای دارند، نزدیکی خراسان رضوی نیز به تاجیکستان از دیگر امتیازهای ویژه این استان در توسعه روابط ایران با تاجیکستان است.

نظری محصولات کشاورزی، توانمندی ساخت ماشین آلات صنعتی، دانش پزشکی و مراکز درمانی ویژه و مزیتهای ترانزیتی را از دیگر امتیازهای این استان در توسعه روابط با کشور تاجیکستان برشمرد و بیان کرد: این ظرفیتها و توانمندیها می تواند در اختیار استان ختلان قرار گیرد.

او اظهار امیدواری کرد که هر دو کشور تاجیکستان و ایران بویژه دو استان خراسان رضوی و ختلان با توسعه روابط و اسنادی که رد و بدل می کنند، ظرفیتها و مزیتهای خود را عملیاتی کرده و بخشهای خصوصی دو کشور بتوانند تفاهم نامه ای مشترک به امضا رسانده و عملیاتی کنند.

گسترش روابط با تاجیکستان هدف‌گذاری شده است

محمدرضا توکلی زاده رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: روابط بین فعالان اقتصادی این استان و ولایت ختلان بسیار نزدیک است و اتاق بازرگانی خراسان رضوی هم افزایی روابط با کشور برادر و دوست تاجیکستان که نتیجه آن بهبود روابط دو ملت است را هدف‌گذاری کرده است.

او افزود: حجم مبادلات و صادرات و واردات بین دو کشور ایران و تاجیکستان در سالهای گذشته ناچیز بوده است، به طوریکه حجم صادرات ایران به آن کشور در سال ۱۷۰ میلیون دلار و حجم واردات سالانه از آن کشور ۸۰ میلیون دلار می رسید، امید است بتوان مبادلات اقتصادی دو کشور را افزایش داد.

رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: ایران از قابلیتهای اقتصادی و فرهنگی زیادی برخوردار است و فعالان اقتصادی و فرهنگی تاجیکستان هم از این ظرفیت برخوردار هستند تا بتواند خیلی از توانمندیهای نقاط دیگر دنیا را به کشور خود بیاورد، توانمندیهای فرهنگی و تاریخی مشترک بین دو کشور در حدی است که می توانیم به آن افتخار کنیم و زمینه ساز توسعه روابط و هم افزایی آنان شود.

توکلی زاده بیان کرد: زمانی تاجیکستان واردکننده سیمان بود و فعالان اقتصادی ایران نیز درصدد برآمدند که در آن کشور کارخانه سیمان راه اندازی کنند، اما اکنون این کشور به یکی از صادرکنندگان سیمان در دنیا تبدیل شده است.

او با اشاره به بازارهای مشترک بین ایران و تاجیکستان تصریح کرد: امیدواریم فعالان اقتصادی دو کشور به نحوی در بازارهای مشترک خود رفتار کنند که هر دو منتفع شده و صدمه ای به همدیگر نزنند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.