سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رییس فرهنگسرای زبان و ادب فارسی ایران مطرح کرد:

مردم افغانستان از صاحبان زبان فارسی هستند

گرامی داشت از حکیم ابوالقاسم فردوسی و روز زبان فارسی به نام قند پارسی در تهران برگزار شد.

غلام علی حداد عادل، در حاشیه برنامه گرامی داشت از حکیم ابوالقاسم فردوسی و روز زبان فارسی به نام قند پارسی در تهران در مورد جایگاه زبان فارسی در افغانستان گفت: شاهنامه در غزنه (غزنی امروزی) سروده شده است، بیهقی هم تاریخش را در غزنه نوشته و سنایی بزرگ هم که پیشگام مولاناست، سنایی غزنوی است، بنابراین، مردم افغانستان از صاحبان زبان فارسی هستند.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران نیز در حاشیه مراسم گرامی داشت از فردوسی و زبان فارسی در تهران گفت: من به مردم افغانستان درود می فرستم، من محبت فوق العاده ای نسبت به مردم افغانستان دارم و آن ها را عزیزان خودم می دانم.

اسماعیلی افزود به فارسی زبان عزیز افغانستان عشق می ورزم و امیدوارم به زودی فرصت داشته باشم برنامه گرامی داشت از فردوسی و زبان فارسی را در یکی از شهرهای زیبای افغانستان برگزار کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که چه تمهیداتی برای حمایت از اهالی فرهنگ و هنرمندان مهاجر افغانستانی در ایران روی دست دارند، گفت: دفتر ویژه برای حمایت از اهالی فرهنگ افغانستان مقیم تهران راه اندازی می شود که به صورت ویژه از آثار هنرمندان و اهالی فرهنگ افغانستانی و همچنین نشر و برگزاری مراسم های یادبودها و... حمایت کند. 

اکبری، مدیرعامل موسسه فرهنگی و تحقیقاتی ابرار معاصر تهران از برگزاری یک برنامه ویژه گرامی داشت زبان و ادبیات فارسی در افغانستان در تهران خبر داد.

وی گفت: برنامه داریم در هفته های آینده نکوداشت ویژه‌ای را برای زبان فارسی در افغانستان برگزار کنیم و از اساتیدی که در حوزه گسترش زبان و ادبیات فارسی در افغانستان طی این سال ها تلاش کردند، تجلیل کنیم.

این در حالی است که همه ساله 25 ثور/ اردیبهشت در جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز زبان فارسی برای حکیم ابوالقاسم فردوسی، شاعر پرآوازه فارسی‌سرا و سراینده شاهنامه با ۶۰ هزار بیت گرامیداشت برگزار می شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
امیر
۱۵:۵۶ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
فارس ها مردمان فارس ایران صاحبان اصلی زبان هستند .مولانا وابوریحان وابن سینا اینها فارس بودند بعد حمله مغول و آمدن مهاجرین واختلاط نژادی .نژاد وفرهنگ ایرانی از بین رفت . چون ژن مغولی خیلی غالب است ازبک وهزاره از نژاد خالص زرد یا مغولی تاجیک ها سیبری مغولی وپشتون ها از نژاد شمال هندی هستند.وبا ایرانی ها کاملا از نظر نژادی وفرهنگی فرق می کنند.و زبان فارسی هم در آن مناطق از قدیم مانده است.