سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

عصر امام صادق (ع)، یکی از طوفانی‌ترین ادوار تاریخ اسلام

امام صادق (ع) مبارزی نستوه و خستگی‌ناپذیر در میدان فکر و عمل و مؤسس نهضت عظیم فکری است که در دانشگاه وی تنها شیعیان کسب فیض نمی‌کردند.

حجت الاسلام‌والمسلمین تقوایی، کارشناس مذهبی درباره گفت: عصر امام صادق (ع) یکی از طوفانی‌ترین ادوار تاریخ اسلام است چراکه آن زمان انقلاب‌های پیاپی گروه‌های مختلف، رخ می‌داد، که انقلاب ابوسلمه در کوفه و ابومسلم در خراسان از مهم‌ترین آن‌ها بوده است.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: امام جعفر صادق (ع) زمانی به امامت رسيد كه به دليل اقدامات طاغوتيان زمان، اسلام كمرنگ شده بود و تنها نامی از اسلام باقی بود.

حجت‌الاسلام تقوایی می‌گوید: پس از رحلت پيامبر (ص) و شهادت ائمه در يک فرصت زمانی مناسب امام صادق (ع) اقدام به احيای مكتب اسلام كرده و بسياری از حكام را كه در غربت بودند احيا و زنده كرد.

 وی افزود: امام صادق(ع) امام صادق(ع) در ظلمت بحران‌ها، دنیای شیعه را به فروغ تعالیم خویش روشنی بخشید و حقیقت اسلام را از آلایش انحرافات و گزند فریبکاران حفظ کرد.او آن قدر فقه و دانش اهل بیت را گسترش داد و زمینه ترویج احکام و بسط کلام شیعی را فراهم ساخت که مذهب شیعه به نام او به عنوان مذهب جعفری شهرت یافت.

این کارشناس مذهبی در پایان اظهار کرد:  امام صادق (ع) حدود چهار هزار نفر شاگرد را تربيت كردند، به عنوان مثال می‌توان به بزرگانی همچون هشام‌بن‌حكم و محمد‌بن‌مسلم و زراره اشاره كرد كه هشام‌بن‌حكم را در علم كلام و اعتقادات، محمد‌بن‌مسلم و زراره را در مباحث فقهی و حديثی پرورش دادند. آن اندازه که دانشمندان و راویان از دانش امام بهره برده و از ایشان حرف و حدیث نقل کرده اند از هیچ یک از دیگر ائمه نقل نکرده اند.سه تن از بزرگان شیعه، اقدام به گردآوری و نوشتن چهار مجموعه کتاب روایی کردند که به کتب اربعه معروف هستند. 

برچسب ها: امام صادق ، شهادت ، شیعه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.