سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساعت کاری از ۱۵ خرداد تغییر می‌کند/طرح پاداش مصرف برق بدون کاهش رفاه

وزیر نیرو گفت ساعت کاری ادارات از ۱۵ خرداد ۶ صبح تا یک بعدازظهر خواهد بود و یک ساعت قبل از پایان وقت اداری بر اساس مصوبه دولت در مناطق غیرگرمسیر باید سیستم‌های سرمایشی خاموش شود.

آقای علی اکبر محرابیان در همایش وزارت نیرو با مدیران صنعت برق گفت: مهمترین استراتژی دشمن ناامید کردن مردم و حتی مسئولان در مقابل دستاورد های عظیم انقلاب اسلامی است. دستاورد هایی که اگر به آنها نگاه کنیم ، مهمترین علل افتخار و سربلندی ما هستند. دستاورد های که حاصل تلاش همگان و ایستادگی مردم  است.

وزیر نیرو گفت: مقایسه  امروز صنعت برق کار صحیحی نیست. در ابتدای انقلاب در حد تکنسین هم اجازه ورود به صنعت برق نداشتیم. به عنوان نگهداری از ژنراتور های وارداتی حق بهره‌برداری نداشتیم. اما امروز در این صنعت پیشرفته بخشی نیست که در اختیار نداشته باشیم. در این بخش نه تنها نیاز های خود را تامین می‌کنیم،  بلکه در صادرات خدمات فنی و مهندسی پیشتاز هستیم. 

این مقام مسئول گفت: جمهوری اسلامی جزء پنج کشور برتر ساخت توربین در جهان قرار دارد و ساخت توربین های مختلف به ویژه تولید برق در دنیا مهم است. طبیعی است که در این شرایط مردم را ناامید می کنند. در سال های اخیر در موضوع برق غفلت هایی صورت گرفت. این غفلت ها به دلیل عدم سرمایه گذاری و عدم اجرای پروژه ها منجر به ایجاد یک ناترازی قابل توجه شد. خاموشی های قابل توجهی در سال گذشته داشتیم و گاهی یک منطقه به‌طور کامل قطع برق داشتند.

وزیر نیرو با اشاره به ثبت رکورد در افزایش ظرفیت نیروگاهی گفت: مجموع ظرفیت نیروگاهی که تا پایان ۱۴۰۱ به مدار آمد بیش از ۷۰۵۴ بود که بیش از ۶ هزار و ۸۶۴ مگاوات آن نیروگاه های حرارتی بود. این مقدار یک رکورد در کشور محسوب می‌شود. متوسط ساخت نیروگاه در ۸ سال قبل ۱۶۱۸ مگاوات بوده است. به مدار ۱۳۱۶ مگاوات بخش بخار نیروگاه های گازی. هیچگاه نتوانستیم بیش از هزار مگاوات در این بخش فراتر برویم. این به معنای ۲‌میلیارد مترمکعب صرفه جویی سوخت است. ۳۲۰ میلیارد کیلووات ساعت مصرف کشور بود که ۷۶ میلیون کیلووات ساعت بدون سوخت تولید شده است.

محرابیان در خصوص ناترازی گفت: ۲۰ هزار مگاوات ناترازی معادل ۲۸ درصد تقاضای کل کشور است. اگر بدون برنامه ریزی تأمین برق را انجام می‌دادیم به معنای این بود که متوسط باید ۶ساعت در بخش های مختلف خانگی و صنعت باید خاموشی ایجاد می کردیم. با اقداماتی که انجام دادیم در خانگی خاموشی نداشتیم و در صنایع هم با مدیریت مصرف در سال گذشته نسبت به سال قبل آن رشد تولید فولاد داشتیم. 

وزیر نیرو ادامه داد: برای ۱۴۰۲ از مهر ماه کار را شروع کردیم. برنامه ریزی کردیم که تعمیرات نیروگاهی به نحوی انجام شود که تا پایان اردیبهشت تعمیرات اساسی به‌طور کامل تمام شود. گزارش هایی که داریم بالغ بر ۹۸ درصد این اقدامات انجام شده است. همزمان با توسعه نیروگاه باید شبکه و پست و خطوط انتقال هم توسعه بدهیم. در این بخش هم با موضوعات مربوط به پست و تقویت شبکه داشتیم که ۶۰۰ پروژه برای تابستان امسال در نظر گرفته شده. بخش از آنها کامل شده و بخشی باقی مانده آنها تا پایان خرداد باید تمام شود.

وزیر نیرو در خصوص بخش اداری گفت: در بخش اداری مدل سختگیرانه اجرا شده و ساعت کاری از خرداد از ۶ صبح تا ۱ بعدازظهر است و یک ساعت قبل از پایان وقت اداری در مناطق غیر گرمسیری تمام دستگاه های سرمایشی باید خاموش شود. در مناطق گرمسیری همزمان با پایان ساعت کاری باید خاموش شود.در کنار این موارد هم ادارات باید مولد های خود را وارد مدار کنند. 

او با اشاره به برنامه تدوین شده برای صنایع گفت: در موضوع صنعت تلاش داریم میزان انرژی تخصیصی به صنعت از سال گذشته بیشتر باشد. واحد های مختلف صنعتی که با بخش خانگی مشترک است، خاموشی صفر خواهند داشت و بدون محدودیت برق مصرف خواهند کرد. واحدهای مشترک در بخش های صنعتی به میزان ۱۲ ساعت در هفته معادل تعطیلی جمعه آنها محسوب شود. در واحد های بزرگ بخش های مختلف احصا شده و متناسب با نیاز آنها، انرژی مورد نیاز آنها تأمین شده است. برای صنایع برنامه ای در نظر گرفته شده تا در دوره اوج هم بتوانند تولید داشته باشند.

او در خصوص بخش خانگی گفت: مهمترین رکن ما بخش خانگی و خط قرمز ما است. انرژی مورد نیاز این بخش باید تأمین شود. مدیریت مصرف در بخش خانگی توسط خود خانواده و مردم انجام می شود. سال گذشته طرح پاداش تجربه ای بود که اجرا کردیم. این طرح موجب کاهش مصرف قابل توجهی شد. در سال جاری بر اساس مدل های اقتصادی و خود تنظیمی مدلی طراحی شده که اگر خوب اطلاع رسانی کنیم، اطمینان داریم که کاهش مصرف جدی بدون کاهش کمترین رفاه رخ خواهد داد. در این طرح به میزان کاهش مصرف، مصرف کننده خانگی چه مصرف بالای الگو داشته باشد چه پایین الگو، تا ۲ هزار تومان پاداش مصرف خواهد گرفت. مصارف پایین تر از الگو پاداش بیشتری می گیرند و پیش بینی شده هزاران میلیارد تومان برای پاداش پرداخت شود.این موضوع در کنار کمک به تولید و رفاه جامعه می تواند انگیزه مالی ایجاد کند.

وزیر نیرو اظهار داشت: ساعت کاری ادارات از ۱۵ خرداد ۶ صبح تا یک بعدازظهر خواهد بود و یک ساعت قبل از پایان وقت اداری بر اساس مصوبه دولت در مناطق غیرگرمسیر باید سیستم های سرمایشی خاموش شود‌ و در مناطق گرمسیر نیز همزمان با ساعت تعطیلی باید خاموش شوند‌، همچنین تمام دستگاه‌ها باید مولدهای برق خودشان را در این دوره وارد مدار کنند‌.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.