سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ثبت نام بچه‌های دیرآموز در مدارس عادی

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان کرمانشاه گفت : بچه‌های دیرآموز در پایه‌های اول تا سوم ابتدایی در مدارس عادی ثبت نام شده و آموزش می‌بینند.

علی محمدبیگی رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان کرمانشاه با بیان اینکه کودکان دیرآموز که از نظر هوشی یک تا دو انحراف استاندارد پایینتر از میانگین سنی خودشان قرار گرفته اند، گفت : بچه‌های دیرآموز در پایه‌های اول تا سوم ابتدایی در کنار بچه‌های عادی و در مدارس عادی ثبت نام شده و آموزش می‌بینند.

رئیس اداره آموزش پرورش استثنایی استان کرمانشاه افزود: اگر پیشرفت تحصیلی داشته باشند تیک دیرآموزی از سیستم آموزش برداشته می‌شود و شناسنامه آموزشی عادی دریافت می‌کنند، اما اگر در همان سال اول پیشرفت نداشته باشند مجدد از طریق مدرسه به پایگاه سنجش معرفی می‌شوند.

وی ادامه داد: اگر در سنجش پایین‌تر از حد نرمال نمره هوش کسب کنند به مدارس کم‌توان ذهنی ارجاع داده می‌شوند.

محمدبیگی خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان دیرآموز در مقایسه با همسالان خود در مهارت‌های شناختی، روانی و حرکتی ضعیف‌تر عمل می‌کنند از این رو برنامه‌ها و تمهیدات خاصی را جهت سازگاری تحصیلی آنان باید رعایت و اجرا کرد.

وی افزود: فراگیری و جای‌دهی این دانش‌آموزان در مدارس عادی راهی برای شکوفایی توانایی‌های بالقوه آنان است، به شرط آنکه معلمان در ارتباط با این کودکان آن‌ها را درک کرده و با توجه به نیاز‌های ویژه این دانش آموزان به سازگاری اجتماعی، عاطفی و پیشرفت تحصیلی‌شان کمک کنند.

محمدبیگی در خصوص راه‌اندازی مدارس ویژه دانش‌آموزان دیرآموز یادآور شد: این کار بدی نیست، اما کنار هم قرار گرفتن دانش‌آموزان دیرآموز و عادی نیز از نظر قانونی اشکالی ندارد پس چرا بیایم و آن‌ها را از هم جدا کنیم؟ این جداسازی‌ها کلا خوب نیست و والدین معترض می‌شوند از طرفی در صورت جداسازی، تعامل از دانش‌آموزان گرفته می‌شود.

وی مهمترین هدف آموزش و پرورش استثنایی را فراگیرسازی آموزش‌ها عنوان کرد و گفت: رویکرد آموزش و پرورش استثنایی استان جدا کردن دانش آموز نخواهد بود. این کودکان تنها در حیطه مهارت‌های تحصیلی دارای عملکردی محدودتر و ضعیفتر نسبت به همسالان خود هستند و در سایر رفتار‌های انطباقی و سازشی فاقد هرگونه نقص هستند.

وی یادآوری کرد: سنجش سلامت برای نو آموزان و بچه‌های کلاس اول برای ورود به تحصیل بسیار مهم و با اهمیت است، زیرا طبق آماری که از بچه‌هایی که تاکنون سنجش سلامت گرفته شده، حدود ۹ درصد دچار اختلال یادگیری هستند لذا مهم است و هرچه زودتر بفهمیم که آیا فرزند ما دچار مشکل برای یادگیری هست؟ یا نه؟ اگر زودتر متوجه شویم می‌توانیم زودتر، سریعتر و بهتر به آن‌ها را درمان کنیم .

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.