سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صد‌ها قطعه پرنده در تالاب کانی‌برازان مهاباد زادآوری کردند

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: صد‌ها قطعه پرنده آبزی و کنار آبزی بومی و مهاجر در تالاب بین‌المللی کانی‌برازان این شهرستان زادآوری کردند.

فاروق سلیمانی رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: جوجه آوری پرندگان آبزی تالاب بین المللی «کانی‌برازان» آغاز و جوجه‌های بسیاری از پرندگان این تالاب از جمله خوتکا و چنگر سر از تخم بیرون آورده‌اند.

وی افزود: برخی از پرندگان آبزی مانند خانواده مرغابی از جمله اردک سرحنایی، مرمری، تاج دار و بلوطی در میان نیزار‌ها که از امنیت بیشتری برخوردار است، لانه سازی و تخم گذاری کردند و طی روز‌های آتی به همراه جوجه‌های خود از لانه خارج می‌شوند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: در این میان، پرندگان نادری مانند اردک سرسفید که از گونه‌های در خطر انقراض محسوب می‌شود نیز دیده شده که بدلیل شرایط مناسب از جمله امنیت و تغذیه در این تالاب لانه سازی کرده است.

وی ادامه داد: پرندگان آبزی و کنارآبزی در این فصل کمتر از لانه خود دور می‌شوند و در بیشتر اوقات در داخل لانه خود مراقبت تخم یا جوجه‌های خود هستند و همین امر باعث شده که این تالاب بین‌المللی در این فصل زیباتر از سایر فصول به نظر برسد.

برخی از این پرندگان پس از جوجه‌آوری و با افزایش دما در این منطقه، کوچ خود را به مناطق شمالی‌تر ادامه می‌دهند و برخی نیز تا شروع فصل سرما در این تالاب ماندگار می‌شوند

سلیمانی تاکید کرد: برخی از این پرندگان پس از جوجه‌آوری و با افزایش دما در این منطقه، کوچ خود را به مناطق شمالی‌تر ادامه می‌دهند و برخی نیز تا شروع فصل سرما در این تالاب ماندگار می‌شوند.

وی از اهالی روستا‌های اطراف این تالاب خواست در این مدت از تردد‌های غیرضروری در محدوده تالاب خودداری کرده و همکاری بیشتری با محیط‌بانان و کارشناسان این اداره داشته باشند.

سلیمانی گفت: کارشناسان این اداره در سرشماری زمستانی پرندگان تالاب «کانی برازان» این شهرستان در مجموع حضور بیش از ۳۰ هزار قطعه پرنده آبزی و کنارآبزی را در این تالاب بین‌المللی ثبت کردند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد یادآور شد: پرندگان آبزی و کنار آبزی از جمله خوتکا، غاز خاکستری، پلیکان، انواع مرغابی سرسبز و حنایی، تاجدار، فیلوکس، فلامینگو، کشیم بزرگ و گردن سرخ و کوچک، تنجه، آنقوت، خروس کولی، انواع آبچلیک، کاکایی ارمنی و سرسیاه و پرستوی دریایی در تالاب «کانی برازان» هستند.

وی اضافه کرد: این تالاب به دلیل تنوع غذایی و شرایط مناسب به یکی از استراحتگاه‌ها و زیستگاه‌های مهم پرندگان در شمالغرب کشور تبدیل شده و همه ساله علاوه بر پرندگان بومی پذیرای شمار زیادی انواع پرندگان مهاجر است.

منبع ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.