سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر خارجه چین به استرالیا سفر خواهد کرد

در بحبوحه سیاست‌های تقابلی متحدان آمریکا علیه پکن، وزیر خارجه چین به استرالیا سفر می‌کند.

 روزنامه دولتی ساوت چاینا مورنینگ پست چین امروز به نقل از مقامات آگاه نوشت: کین گانگ، وزیر خارجه چین به احتمال زیاد در ماه ژوئیه یک دیدار متقابل از استرالیا در پاسخ به سفر وزیر خارجه این کشور به پکن انجام خواهد داد. 

وانگ یی، وزیر خارجه وقت چین در ماه دسامبر سال جاری میلادی همزمان با جشن پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک میان دو کشور میزبان پنی ونگ، همتای استرالیایی خود در پکن بود. این دیدار نخستین سفر وزیر خارجه استرالیا به چین از سال ۲۰۱۸ محسوب می‌شد. 

وارن فارل، وزیر تجارت استرالیا دیروز در راس هیاتی بلندپایه برای یک سفر ۳ روزه وارد چین شد و قرار است طبق برنامه اعلام شده امروز با وانگ ونتانو، همتای چینی خود دیدار و درباره تجارت دو جانبه میان دو کشور رایزنی کند. 

چین بزرگترین شریک تجاری استرالیا محسوب می‌شود به طوری که روابط تجاری دو جانبه کانبرا با پکن معادل ۳۲ درصد حجم روابط تجاری دو طرفه (واردات – صادرات) این کشور را تشکیل می‌دهد. حجم روابط دو جانبه دو طرف بالغ بر ۲۶۷ میلیارد دلار در سال است. 

با این حال، با افزایش قدرت چین و نگرانی‌های امنیتی استرالیا، انتظار می‌رود کانبرا در راستای سیاست‌های تقابلی واشنگتن اقدام به اعمال محدودیت‌هایی در سازوکار‌های تجاری با پکن کند. جان مرشایمر، بزرگترین استراتژیست حال حاضر جهان بر این باور است استرالیا در نهایت باید میان چین و آمریکا یکی را برگزیند که انتخاب نهایی این کشور واشنگتن است.

چین به عنوان یک بازیگر تجدید نظرطلب در نظام بین الملل در حال به چالش کشیدن لیبرال هژمونی آمریکا پس از پایان جنگ سرد در جهان است. تلاش پکن به منظور ایجاد هژمونی در شرق آسیا همانند آنچه واشنگتن در نیمکره غربی ایجاد کرده است بزرگترین چالش امنیتی برای آمریکا محسوب می‌شود. از این رو، واشنگتن در حال ایجاد اتحاد و ائتلاف‌های متعدد در شرق آسیا به منظور اعمال سیاست مهار علیه چین است. با این حال، مقامات پکن می‌گویند این کشور به دنبال گسترش روابط با کشور‌های همجوار بوده و آنچه هژمونی منطقه‌ای خوانده می‌شود در دستور کار چین نیست.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.