سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بورل: چین ممکن است از پیامدهای جنگ اوکراین بهره گیرد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نامه‌ای به وزرای خارجه این اتحادیه درباره پیامد‌های جنگ اوکراین هشدار داد.

جوزپ بورل امروز (جمعه) هشدار داد چین ممکن است از شکست روسیه در اوکراین به مثابه یک مزیت ژئوپلوتیک بهره بگیرد. 

به گزارش فایننشال تایمز،  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نامه‌ای خصوصی به وزرای خارجه کشور‌های عضو اتحادیه اروپا مدعی شد: جاه طلبی پکن به وضوح به دنبال ایجاد نظم جهانی جدید مبتنی بر مرکزیت چین است. شکست روسیه در اوکراین باعث خارج شدن چین از این مسیر نخواهد شد. 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: بروکسل باید آگاه باشد که بسیاری از کشور‌ها نفوذ ژئوپلوتیک چین را به عنوان وزنه تعادلی در برابر غرب و در نتیجه اروپا می‌بینند. این کشور‌ها به دنبال تقویت فضای حیاتی خود بدون انتخاب (میان چین و غرب) خواهند بود. 

اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در نشست خود در قالب بسته تحریمی جدید علیه روسیه گزینه‌های مختلف از جمله تحریم چین به دلیل کمک به دور زدن تحریم‌های مسکو را مورد بررسی قرار داد. با این حال، آلمان به کشور‌های اروپایی درباره هدف قرار دادن پکن در تحریم روسیه هشدار داد که ایتالیا نیز از مواضع برلین حمایت کرد.

سیاست‌های اشتباه آمریکا و آغاز جنگ اوکراین به طور عمیق استراتژی‌های اصلی واشنگتن را زیر سوال برده است. موازنه قدرت ابتدایی‌ترین اصلی است که کشور‌ها باید در نظام بین الملل به دنبال ایجاد آن باشند، اما بزرگترین استراتژیست‌های جهان از جمله جان مرشایمر و استفن والت بر این باورند آمریکا با جنگ اوکراین باعث هل دادن روسیه به دامان چین شد که این مسئله در بلند مدت آسیب جدی به سیاست‌های مهار واشنگتن علیه پکن وارد خواهد ساخت. 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.