سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شاخص‌های هدایت تحصیلی در مشاوره دانش‌آموزان رعایت نمی‌شود

مدیرکل دوره متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش گفت: آزمون‌های رغبت و توانایی دانش‌آموزان در کافی‌نت‌ها انجام می شود.

حمید یزدانی مدیرکل دوره متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش در مورد آسیب شناسی هدایت تحصیلی در نظام آموزش و پرورش گفت: با اجرای نظام ۶.۳.۳ در مدارس کشور، هدایت تحصیلی به معاونت پرورشی سپرده شد که این نوع هدایت تحصیلی خطاست و ضروری است که این مهم در ذیل معاونت آموزشی انجام شود.

وی ادامه داد: مشاور پرورشی در مدت زمان اندک مشاوره نمی‌تواند هدایت مفید و موثری را داشته باشد در حالی که معلمان ۳۰ ساعت در هفته با دانش‌آموزان هستند و می‌توانند استعداد دانش‌آموزان را بسنجند و نقش موثرتری در هدایت تحصیلی و شغلی آن‌ها ایفا کنند. 

یزدانی افزود: متأسفانه به دلیل این که هدایت تحصیلی در این سال‌ها درست انجام نشده است، وضع آشفته‌ای داریم و رشته ریاضی در مناطق خالی مانده و انبوهی از دانش‌آموزان در رشته تجربی مشغول به تحصیل هستند. 

وی با اشاره به آشفتگی سامانه سیدا در سال گذشته و هدایت تحصیلی دانش‌آموزان بر اساس عملکرد تحصیلی، بیان کرد: تاریخ مصرف این گونه هدایت تحصیلی چند سالی است که در دنیا تمام شده  است.

مدیرکل دوره متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: متأسفانه در این گونه هدایت تحصیلی که در سال‌های اخیر انجام می‌شود، شاخص‌های هدایت تحصیلی در مشاوره دانش‌آموزان رعایت نمی‌شود و آزمون‌های رغبت و توانایی دانش‌آموزان در کافی‌نت‌ها انجام می شود که نمی‌تواند هدایت تحصیلی و شغلی موثری ایجاد کند. 

وی با اشاره به اهمیت نقش خانواده‌ها در هدایت تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان، گفت: اکنون خانواده‌ها محدوده دانسته‌های شغلی اندکی دارند و ضرورت دارد که در مورد رشته‌ها مطالعه داشته باشند و جهت آگاهی از نمایشگاه مشاغل در مدارس بازدید کنند. 

یزدانی اظهار کرد: اکنون هنجار‌های اجتماعی نوعی پیوستگی و رابطه معنا دار با هدایت تحصیلی دارند و دانش آموزان بر اساس علایق، توانایی و استعداد خود رشته انتخاب نکرده‌اند. 

وی افزود: اکنون آمار بازماندگان از تحصیل آمار قابل توجهی است که نشان می‌دهد دانش‌آموزان علاقه‌ای به رشته تحصیلی خود نداشته‌اند. 

پانته‌آ دری معاون سابق آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان این که هدایت تحصیلی روی کاغذ طرح خوبی است و راهکار‌های خوبی ارائه داده است، گفت: بر اساس این طرح وظیفه نظام تعلیم و تربیت است که دانش‌آموز خلاق، کارآفرین و با مهارت تربیت کند. 

وی افزود: دستورالعمل هدایت تحصیلی و شغلی از مبنای نظری تا شرکای راهبردی و ذائقه خانواده و ابزار‌ها و سنجه‌ها و آینده پژوهی کشور دچار گسست و خلأ‌هایی است که متاسفانه با همه زحماتی که در دستگاه تعلیم و تربیت انجام می‌شود، اما هدایت تحصیلی دانش‌آموزان هدایت آگاهانه و آزادانه و مبتنی بر توانایی و استعداد‌ها و متناسب با نیاز کشور نیست. 

دُری اظهار کرد: مشکل اصلی ما این نیست که هدایت تحصیلی زیر نظر معاونت آموزشی یا پرورشی باشد چرا که مشاوران سال‌ها زیر نظر معاونت متوسطه بودند که بعد از احیای نظام معاونت پرورشی جا به جا شدند و عمدتا زحمات زیادی هم می‌کشند، اما اغلب این مشاوران سازشی هستند. 

وی ادامه داد: شاید یکی از راهکار‌ها این باشد که رشته مشاوره تحصیلی در دانشگاه‌ها ایجاد شود و این مشاوران از دبستان تا کنکور مقوله هدایت تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان را بر عهده بگیرند. 

معاون سابق آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش شهر تهران کرد: در کشور‌های پیشرفته پس از ۹ سال درس خواندن عموما به دانش‌آموزان یک دیپلم علوم داده می‌شود و دانش‌آموز وقتی وارد سال دهم می‌شوند، انتخاب می‌کند که در دبیرستان یا هنرستان فنی درس بخواند و به این شکل دانش‌آموز فرصت مهارت آموزی و اندیشه‌ورزی و کار پیدا می‌کند.

منبع: فارس

برچسب ها: دانش آموزان ، آزمون
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.