سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حال و روز کشاورزان شادگانی +فیلم

کشاورزان شادگانی برای آبیاری زمین‌های خود و به دلیل نبود لوله برای استفاده در نهر‌ها مجبور شده اند از تایر خودرو‌ها برای انتقال آب استفاده کنند.

فیصل عامری نخلدار و  فعال محیط زیست شادگان گفت: عملیات اجرایی طرح ده هزار هکتاری  آبیاری و زهکشی دشت شادگان  که بزرگترین  طرح مشارکت مردمی در کشور است، از حدود سال ۱۳۷۶  آغاز شده و تا سال ۱۳۸۲ پایان یافت.

او با بیان اینکه سازمان برق خوزستان به تعهدات خود عمل نکرده است، ادامه داد: پیمانکار در ساحل  سمت چپ این طرح  ضعیف عمل کرده و این طرح هنوز در زمینه زهکشی ناقص است.

نخلدار و  فعال محیط زیست شادگان گفت: بعد از اتمام طرح یک ایستگاه پمپاژ در انتهای زهکش مادر lpd در نظر گرفته شد که طراحی و جانمایی آن درست نبود و در بدترین نقطه ممکن احداث شده  که برای برق معارض داشت  و اکنون می‌گویند رفع معارض شده و در حال حاضر رقمی نجومی برای رساندن برق  پمپاژ شماره سه ساحل سمت چپ  پیش بینی شده و طرح تاکنون تکمیل نشده است.

آقای عامری با بیان اینکه  آب به پایین دست برای آبیاری زمین‌های کشاورزی  نمی‌رسد یا آب هجوم می‌آورد و کشت نابود می‌شود و یا آب به کسی نمی‌رسد، افزود: رادمان آبیاری دراین پروژه وپروژه‌های مشابه بسیار پایین و در برخی مواردکشاورزی که می‌خواهد سبزی یا صیفی جات کشت کند   ممکن است تا ۲۰ روز آب به زمینش نرسد. کشاورزان به  امید کانال‌ها  پمپاژ‌های سنتی خود را خراب کرده و  فروختند، اما آب به آن‌ها نمی‌رسد.

او  با اشاره به اینکه انهار سنتی را چند سال پیش احیا و  لوله گذاری کردند که اکنون این لوله‌ها پوسیده  و یا به سرقت رفته است، گفت:  بسیاری از سازه هاو دریچه‌های کانال‌ها به سرقت رفته که این به معضلی تمام نشدنی برای انهار سنتی، کانال ها، نخل،   باغ و ... شده است

نخلدار و  فعال محیط زیست شادگان می‌گوید: به اکثر دستگاه‌ها و سازمان‌های شهرستان شادگان برای تهیه لوله  مراجعه کرده ام  و همه مدعی شده اند که بودجه و لوله ندارند. حال و روزگار اکثر کشاورزان طرح همین  است.

آقای عامری گفت: شادگان قطب کشاورزی و دامداری استان است، اما متاسفانه بودجه‌ای صرف طرح‌های کشاورزی یا نمی‌شود یا درست توزیع نمی‌گردد.

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.