سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بامروت نژاد:

شبکه‌های تلویزیونی احساس نیاز مخاطب به کتاب را تبلیغ کنند

مدیر شبکه دو سیما گفت: تلویزیون باید بتواند با تولید برنامه‌های خلاقانه و کاربردی احساس نیاز مخاطب به کتاب را در او ایجاد کند.

حامد بامروت‌نژاد؛ مدیر شبکه دو سیما با اشاره به اینکه در تمام حوزه‌ها، کتاب حرف اول را در جوامع مختلف می‌زند، بیان کرد: طبق سنوات گذشته اگرچه رسانه‌های مختلف از جمله تلویزیون، پخش مستقیم از نمایشگاه کتاب داشتند و به معرفی آثار جدید منتشر شده، نویسندگان نوقلم و پیشکسوت و ناشران فعال و تاثیرگذار در عرصه فرهنگ می‌پرداختند، اما باید بگویم رسانه ملی امروز رسالتی را بر دوش گرفته است که بتواند با تولید برنامه‌های خلاقانه و کاربردی احساس نیاز مخاطب به کتاب را در او ایجاد کند؛ لذا شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی نیز بنا را بر این گذاشته است تا با تولید برنامه‌های خلاقانه با محوریت کتاب، موضوع کتاب و کتابخوانی را طوری تبلیغ کند که مخاطب احساس نیاز به کتاب را به شکلی در خود حس کند که گویا کتاب از زندگی و دغدغه‌های روزمره او جدا نیست. نباید مخاطب احساس کند که در هیاهوی مشکلات روزمره با توصیه او به مطالعه دغدغه جدیدی برایش ایجاد کرده‌ایم. 

وی افزود: پرداختن روزانه به کتاب و معرفی کتاب‌های خوب و تاثیرگذار در جامعه جزو برنامه‌هایی است که در گذشته و در رسانه ملی مغفول مانده است؛ ما باید در تولیدات تلویزیونی از سمت نشر به سمت مردم حرکت کنیم. با توجه به حجم مخاطبی که در حوزه خانواده و زن در شبکه دوم داریم، می‌توانیم برنامه‌های جذاب با محوریت کتاب را در قالب بازی کودکانه و خانواده و زن تولید کنیم و از زاویه نیاز‌های خانواده‌ها به کتاب و مطالعه، برنامه‌های تلویزیونی تأثیرگذار بسازیم که با حضور کارشناسان متعدد برگزار شود. یعنی برنامه‌ها طوری باشد که از سمت نیاز مخاطب به سمت بازار نشر حرکت کنیم. این برنامه‌ها یک راهبرد است که نباید تنها به یک برنامه گفتگو محور اکتفا کنیم.

بامروت‌نژاد ضمن بیان این‌که در حال طراحی و تولید برنامه‌های متعدد تلویزیونی با محوریت کتاب هستیم، گفت: شبکه دو سیما نیز مانند سایر شبکه‌های رسانه ملی برنامه‌های بیشماری را همزمان با برپایی سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برای مخاطبان خود تدارک دیده است که در صورت نهایی شدن اجرا خواهد شد. به‌طور قطع هر چه در حوزه فرهنگی خلاقانه وارد عرصه کتاب و کتابخوانی شویم مخاطبان زیادی را متوجه کتاب، این یار مهربان خواهیم کرد. بازهم تاکید می‌کنم با تولید برنامه‌های تلویزیونی باید این حس را در مخاطب ایجاد کنیم که موضوع کتاب از زیست و زندگی انسان جدا نیست. مخاطب باید احساس کند برای حل مسائل و مشکلات روزمره خود حتما لازم است کتاب بخواند و از راه حل‌های حکیمانه‌اش استفاده کند. مخاطب نباید احساس کند کتاب جدا از زندگی اوست بلکه باید این حس در او ایجاد شود که در زندگی و زیستی که دارد کتاب نقش مهمی ایفا می‌کند و اتفاقا برای همین‌ها می‌شود به سراغ کتاب رفت و قلب آن را خواند.

مدیر شبکه دو سیما اضافه کرد: مخاطب هر روز در زندگی دغدغه کسب و کار، تربیت فرزند، طرز برخورد با همسر و چگونگی اداره یک زندگی را دارد کتاب این دغدغه‌ها را حل خواهد کرد. در واقع رسانه ملی می‌تواند نقش میانجیگری آشتی مخاطب با کتاب را برعهده بگیرد، چراکه معدن طلا و کوه آتشفشان هر کار فرهنگی، حوزه نظر و مکتوب است. هر کارگردان، بازیگر، ناشر، کارگر، استاد دانشگاه، دانشجو، دانش آموز، کسبه و بازاریان و مادر خانواده و سایر اقشار همه و همه اگر بخواهند در هر زمینه‌ای که مدنظر خود دارند موفقیت کسب کنند، همه در سایه آگاهی و مطالعه به هدف خود خواهند رسید. اگر بخواهیم یک برنامه تلویزیونی بسازیم باید قالب سرگرمی را در آن بگنجانیم و باید بحث کتاب را چه در حوزه مصرفی و چه در حوزه نظری در جامعه ترویج کنیم. در این صورت است که این جامعه آینده رشد و تعالی خود را در حوزه فرهنگ طی خواهد کرد.

بامروت‌نژاد با اشاره به اینکه مطالعه و کتاب جزو برنامه‌های اصلی‌اش در حوزه کار و خانواده است، بیان کرد: کتاب‌هایی که با کار من مرتبط است را سعی می‌کنم بیشتر مطالعه کنم و علاوه بر آن به کتاب‌های حوزه تاریخ شفاهی جنگ و فعالیت‌های فرهنگی دهه شصت و حوزه شعر و ادبیات نیز علاقه دارم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.