سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان‌ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ویژگی‌های ۵ خودروی جدید ایرانی

در این مطلب با ۵ خودروی مطرحی که خودروسازان داخلی قول ارائه‌شان به بازار را داده‌اند، آشنا خواهید شد.

خبر‌های جالبی از خودرو‌های داخلی می‌شنویم و خودروسازان آمادگیشان را برای ساخت چند خودروی تازه‌نفس اعلام کرده‌اند. برخی از این خودرو‌ها قرار است به زودی وارد بازار شوند و چند مورد دیگر هم هنوز به مرحله تولید انبوه نرسیده است. امیدواریم که زودتر شاهد این خودرو‌ها در خیابان‌ها باشیم و قبل از آن، تولیدکنندگان هم هنگام قیمت‌گذاری هوای دست‌کم بخش عمده خریداران را داشته باشند تا محصولشان گران‌تر از خودرو‌های وارداتی، از کار درنیاید.

آریا - دورگه سایپا
خودروسازان داخلی ازجمله سایپا به این نتیجه رسیده‌اند که برای جذب بیشتر مشتری باید به سمت تولید کراس‌اوور‌ها (خودرو‌هایی که ترکیبی از شاسی بلند و هاچ‌بک هستند) بروند. آریا هم یکی از کراس‌اوور‌های کامپکتی است که گفته می‌شود سایپا قصد دارد در سال جدید آن را به تولید انبوه برساند و روانه بازار کند. تا این‌جای کار آریا فقط در نمایشگاه‌های خودرو ظاهر شده است و روی پلتفرم SP۱۰۰ طراحی‌شده که پلتفرم یکسان با شاهین است. طبق گفته‌های مدیرعامل سایپا، این خودرو با پیشرانه ME۱۶ تولید خواهد شد که در حقیقت نسخه بهبودیافته پیشرانه EC۵ پژو سیتروئن است. درباره گیربکس آریا هم احتمال می‌رود که این خودرو با گیربکس دستی و اتوماتیک عرضه شود. به ادعای سایپا این خودرو به قدری کیفیت بالایی دارد که این شرکت تصمیم دارد سایپای آریا را با ضمانت نامه ۵ ساله تحویل مشتریان دهد.

 

ری‌را - کراس‌اوور ایران خودرو
ری‌را که در گویش شمالی به معنی باران است، به طور رسمی در خانه نیما یوشیج که شعری با این عنوان دارد، در روستای یوش مازندران رونمایی شد. ایران‌خودرو هم قصد دارد در سال جدید یک کراس‌اوور روانه بازار کند و با تولید ری‌را، جای خالی مدل ۲۰۰۸ را پر کند. بنابر شنیده‌ها نسخه پایه ری‌را به موتور TU۵ پلاس و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک مجهز خواهد بود. این مشخصات فنی پیش از این در تارا اتوماتیک استفاده شده بود. تیپ مجهزتر ری‌را به پیشرانه EF۷ توربوشارژر و همان گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک مجهز خواهد بود. به گفته تولیدکننده، ری‌را موفق شده استاندارد ایمنی برخورد با عابر پیاده را در مراکز معتبر آزمون اروپایی دریافت کند. همچنین این محصول نخستین خودروی ایرانی با آینه هوشمند است و یک دوربین جانبی هم زیر آینه قرار دارد تا با کمک دوربین‌های دیگر، تصویر ۳۶۰ درجه‌ای از اطراف به راننده بدهد.

 اطلس - فیس‌لیفتی از کوییک
سایپا اکنون مدل‌های مختلفی از کوییک را در خط تولید دارد، اما این خودروساز قصد دارد مدل اطلس را که فیس‌لیفتی (نوع تغییریافته و به سازی شده) از کوییک است هم روانه بازار کند. با این حال به نظر نمی‌رسد که تولید اطلس به عنوان خط پایانی برای کوییک باشد و محتمل است سایپا همچنان این خودرو را هم در سبد محصولات خود داشته باشد. موتور در نظر گرفته‌شده برای سایپا اطلس همان پیشرانه نام‌آشنای M۱۵ است، با این تفاوت که این پیشرانه مانند ظاهر خارجی و داخلی اطلس، اندکی بهبودیافته است. درنتیجه موتور سایپا اطلس می‌تواند حدود ۹۴ اسب بخار قدرت و ۱۳۸ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. آن‌طور که به نظر می‌رسد این خودرو با گیربکس مشابه کوییک یعنی نوع ۵ سرعته دستی روانه بازار خواهد شد.

سهند - جایگزین ساینا و تیبا
یکی از محصولاتی که سایپا آن را در سال ۱۴۰۱ از خط تولید خارج کرد ساینا بود. مدیران سایپا برای این که خلأ این محصول را در سبد محصولات خود پر کنند قصد دارند مدل سهند را که فیس‌لیفتی سنگین از خودروی ساینا محسوب می‌شود امسال روانه بازار کنند. قرار است این خودرو در کارخانه پارس خودرو مونتاژ شود و به بازار بیاید. نمای جلو و پشت سهند کاملا عوض شده و از زیبایی قابل قبولی برخوردار است، اما از نمای جانبی آن به راحتی می‌توان فهمید که پلتفرمی قدیمی دارد. گفته می‌شود ممکن است پارس خودرو این محصول را با بدنه دورنگ تولید کند. با حضور سهند که برادر اطلس محسوب می‌شود، در سبد محصولاتی سایپا دیگر حذف ساینا و تیبا صندوقدار احساس نخواهد شد. سهند سایپا هم از همان پیشرانه M۱۵ بهره می‌برد. این احتمال وجود دارد که علاوه بر گیربکس دنده‌ای، مدل اتوماتیک CVT هم به تولید برسد.

کادیلا - ال‌نود ایرانی
تندر ۹۰ جدید که با نام داخلی سایپا P۹۰ شناخته می‌شود نسخه بومی‌شده رنو لوگان یا همان ال‌نود است که تغییرات زیادی در بخش ظاهری و فنی آن انجام شده است. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفته نام «کادیلا» برای این خودرو بیشتر متاثر از رویکرد صادراتی این محصول به کشور روسیه است. این خودرو محصولی از پارس خودرو است که زیر مجموعه شرکت سایپاست. پیشرانه‌ای که برای آن در نظر گرفته شده همان موتور ME۱۶ است که سایپا قصد دارد روی خودروی آریا هم قرار دهد. این خودرو که قرار است بر پایه پلتفرم خودرو‌های اقتصادی سایپا و ایران‌خودرو تولید شود، به نوعی اولین خودروی اقتصادی سایپا هم حساب می‌شود که قول داده شده امتیاز ساخت آن به شرکت‌های دیگر هم واگذار شود.

منبع: روزنامه خراسان

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۰
در انتظار بررسی: ۰
رضا
۲۰:۴۵ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
درود بر همگی آقایان ،خانومها،شخصی که میگه شما قدر نشناسید از اون دسته آدمهایی است که میخواد دو دستگی ایجاد بشه تا ی مشت فراری از وطن بتونن اینجا مانور بدن گول نخورید همه میدونن کیفیت‌های خودروها نامطلوبه ولی باید رفع بشه و قدرت بشه و به امید خدا میشه ایرانی باهوشترینه درست میشه
خس و خاشاک
۲۰:۱۹ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
هم قیمت ماشینهای روز دنیا با کیفیته درجه دهم به مردم غالب میشن
ناشناس
۰۱:۲۴ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
قدرشناسی مردم ۴۴سال پیش مشخص شد.مابااوناکارنداریم.پدربزرگ ماهرکاری کردبا خودش رفت توقبر.حالا ماموندیم وسرطانی که یقه ملتمونوگرفته.ماچکارکنیم..نمیشه پدرمن ادم بکشه من اعدام بشم.پدرمن بیسوادبود.پس مردم قدرنشناس نیستن.اگربودن هم الان یاکمن یانیستن.مافرق داریم
ناشناس
۲۳:۵۳ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
خیلی عالیه به شرط ان که قول بدهند ماهیانه حد اقل پنجاه میلیون گران بشه ٠
م
۱۷:۲۳ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
ظاهرشون خوبه وگرنه باطن معلوم نیست چی هستن. همین امسال خیلی از هموطنای عزیزمون رو با این ماشین های گرون و بی کیفیت از دست دادیم چه خبره انقدر گرون میکنید نخوبه بی کیفیت هستن
امین
۱۵:۴۸ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
هیچکدام ظاهرخوبی ندارن عقب افتضاحه مشابه دنا ساندرو تولیدکنید
ناشناس
۱۵:۴۷ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
حقوق کارگران هم دو برار بشود یا نه ماه 20 میلیون بشود قدرت خرید این ماشینها نیست برا قشر کارگر اشتباه میگویم . با مدرک لیسانس مکانیک دریافتی 10م
علیرضا
۱۵:۴۲ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
شما را به قرآن اینقدر در مورد خودرو داخلی و خارجی تیتر نزنید . ولله خانوادها و جوونهایی که پولشو ندارند بخرند و پارتی هم نداشتن از سامانه یکپارچه برنده بشن اکثر دچار نا امیدی کردید.
ناشناس
۱۵:۳۹ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
گناه ناامید کردن یه جوان از داشتن خودروی خارجی حق الناسی هست که روی گردن مسئولین باقی خواهد ماند و برداشته نخواهد شد، حتی اگه خودروی خارجی اقتصادی به فرض محال صد سال دیگه وارد بشه
ناشناس
۱۴:۳۲ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
خودرو سازی شوخی بدی بود که با ملت ایران شد. ای کاش خودرو سازی نداشتیم و مردم می تونستن مثل مردم افغانستان و عراق هر خودروی با کیفیت خارجی که دوس دارن بخرن
ناشناس
۱۴:۳۲ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
خودرو سازی شوخی بدی بود که با ملت ایران شد. ای کاش خودرو سازی نداشتیم و مردم می تونستن مثل مردم افغانستان و عراق هر خودروی با کیفیت خارجی که دوس دارن بخرن
ناشناس
۱۴:۲۹ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
تی یو فایو رو ایرانخودرو تولید میکرد نهایت پلاسش کرد چطور ای سی فایو پیشرفته به اسم ام 16 از سایپا سر درآورد؟
نمیشد بجای این توسعه شگررررررف بر تولید بیشتر تمرکز میکردند به همراه ارتقاء کیفیت تا بازار آشفته نشه؟ البته جوابش رو همه میدونیم
گفتند در ثبت نام 100 میلیون میگیرند که بفهمند مشتری واقعی ثبت نام کرده؟ هرچی خواستم این جمله رو بفهمم نتونستم1 یعنی من که 100 میلیون نقدی ندارم و باید یه چیزی بفروشم تا بتونم خودرو بخرم مصرف کننده واقعی نیستم ولی اون دلالی که کد ملی میخره مصرف کننده واقعی حساب میشه؟
ناشناس
۱۷:۵۴ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
الان مظنه کارت ملی چنده؟
ناشناس
۱۴:۲۷ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
یه گزارشم از سامانه یکپارچه برید که ملت رو گیر آوردن
علی
۱۴:۲۳ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلام تعرفه های خودروهای وارداتی رو بردارید بگذارید تا ماشین بدرد بخور و با کیفیت سوار شویم و قرار نباشد مثل تولیدات داخلی هنوز با خوردرو 1000 کیلومتر نرفتیم باید کمک و شیشه بالابر ها رو عوض کنیم ، که همون رو هم میگن باید تا کیلومترش برسه تا عوض کنند
ناشناس8
۱۵:۰۷ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
علی آقا برو دعا در حق دولت فخیمه بنمای ، اگر کیفیت بالای جاده ها و خیابانها (همانند شیشه) نبود ، چیزی از ماشینت باقی نمی ماند .
اهالی بره ره
۱۴:۲۲ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
خوش بحال دلالان ، نمایندگان ، آقازاده ها و بنگاه داران معاملات خودرو
مهدی مالکی
۱۴:۲۰ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
وقتی کیفیت پایین باشه حالا هزارنوع خودروی جدید هم وارد بازار بشه چه فایده دارهخ برای من مصرف کننده؟
یار خدا
۱۳:۳۹ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
همه ماشینهای ایران خودرو و سایپا از یک قماشن فقط رخ و گاهی رنگ عوض کرده اند .
ناشناس
۱۳:۳۱ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
ساینا ازخط تولید خارج شده؟؟؟ولی ی ب اضافه گداشتن کنارش دوباره تولید کردن ..ای خدا........خدا لعنت کنه اونی رو ک کلمه پلاس رو ب اینا یاد داد
ناشناس
۱۳:۳۰ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
چرا مردم را اذیت می کنید قرار شده برای ثبت نام ماشین که ۱۷۲ تومان گرفتید باز مو قع تحویل همین مبلغ را بگیرید ولی الان حرف از ۲۵۰ تو مان می زنید
ناشناس
۱۳:۲۷ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
خر همونه-فقط پالونش رو عوض میکنن
reza
۱۳:۲۶ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
قراره چند سال این آشغالهای جدید رو تو پاچه مردم بکنند
محمد
۱۳:۱۳ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
همه این ماشین ها قاتل مردم ایرانن
ناشناس
۱۳:۰۹ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
شورای رقابت یکدفعه دست تو لانه مورچه کرد و مافیای مونتاژکار چینی به تکاپو افتادند دو نمونش امروز
یکی سندی با جزئیات که خودرو جک‌s5 برا ما ۱/۵۰۰ میوفته و‌ما تازه مظلومیم و ضرر هم میدیم ( در امارات و عراق که ۶۵۰ میفروشن دیوانه ان و بدون سود و در راه رضای خدا این قیمت میدن)گرچه این سند سازی مثل سند سازی کروز خیلی راحت میشه من در آوردی باشه
بعدیش نامه آقای توکلی از صمت برا شورای رقابت است که تجدید نظر کنین آپشن در نظر نگرفتین
اینهمه پول مفت خوردین یکی فروختین پول دوتا گرفتین باید تمام بشه تا رضایت مردم اولویت باشد
ناشناس
۱۲:۴۴ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
چهار ساله یه تعداد کامیون سه سال ساخت اروپایی آوردن تا ترخیص کنن بدن دست راننده از دماغشون در آوردن
با این تشریفات اداری مسخره و نفوذ مافیا
بس کنید خجالت بکشید بدین دست صاحبانشون
چیه ؟ برندی مثل اسکانیا و ولوو و ماک و... اینا باشه دست راننده ایمنی بیشتر استهلاک کمتر مصرف سوخت کمتر به ضررتونه ؟
ناشناس
۱۲:۴۱ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
همش موتور m15 .خسته نباشید حسابی زحمت کشیدید.من در عجبم اگر پراید در دنیا نبود سایپا برای تولید خودرو از چه موتوری لستفاده می کرد.
ناشناس
۱۲:۳۲ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
برا پیشرفت صنعت خودرو با تیپا پراید و پژو و پلتفرمو و چراغ و موتور بندازین آشغالی تا شاید اتفاقی بیوفته
سوزوکی ، میتسوبیشی ، فیات یه چیز دیگه بیارین کپی کنین یا مونتاژ ، این پراید و پژو با اون موتور داغش و پلتفرمش مردم اسیر کردند
مثلا میتسوبیشی در چند کشور مثل ویتنام و مالزی اومده کمک کرده خودرو بسازن
ازشون بخوان و مافیا بزارن میان ، تو آمریکا و اروپا بازار ندارن بترسن
مهران پیراسته نیک
۱۲:۰۷ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
همش لگن و آشغال ما ماشین خارجی می خواهیم باقیمت 60 میلیون تومان
ناشناس
۱۲:۰۳ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
مشتقات پراید و پژو و رنو
کاری که سی سال انجام میشه و موتور هم موتور سی ساله با یکم بزک
حمید
۱۲:۰۱ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
ناشناس ۹:۴۲ خوبه کمی ادب خرج کنی. تا امثال شما اینجور برخورد میکنند . ما هم سوار این اشغالهای داخلی میشیم. چرا بهت برخورد مگه این بنده خدا دروغ گفت؟ ایرانی باید سوار خودوی خوب بشه چرا که نه...
ناشناس
۱۲:۰۱ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
سه تا واسه سایپاست که از مشتقات پراید است با همون موتور ضعیف
اون یکی ام که همون ال ۹۰ است
در نتیجه ۴ تا شون دوباره همون مسیر گذشترو رفتن
ریرا هم پلتفرم یه چینی است یا احتمالا ۲۰۰۸
ناشناس
۱۱:۵۹ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
این تولیدات زمانی ارزشمند هستند که با قیمت مناسب و کیفیت قابل قبول به دست مردم برسند و مثله همیشه بخاطر نبود قطعه و خدمات پس از فروش خریداران را سردرگم نکنند.
ناشناس
۱۱:۲۳ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
داشتن موتور پراید
ناشناس
۱۲:۲۵ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
پراید بهترین و کم خرج ترین موتور رو داره
بوشهری
۱۱:۰۵ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
ری را-معشوقه کی هست؟
حسین
۱۰:۲۲ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
فقط دزده ا و پولدارها میخرند
ناشناس
۱۰:۰۹ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
این رنگهایی که می‌بینید فقط برای نمونه است. رنگهایی که تحویل مشتری میشه فقط سفید میزنن
ناشناس
۰۹:۴۶ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
قبلا هم مزایای سمند رو تبلیغ کردند ولی الان که مردم خرید کردند چی آیا
همه اون مزایا رو داشت ؟
ناشناس
۰۹:۳۹ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
همشون همون کوییک و ساینا و پراید هستند. بیخود مردم گول نزنید.
ضمنا خودروی ال نود یا تندر به موتور k4m و گیربکس JHQ معروفه، پس p90 هم کلاه برداری بیش نیست.
ناشناس
۰۹:۳۰ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
واقعا من به سایپا در مورد پیشرفت‌های چند سال اخیر تبریک می گوییم. اگرچه فاصله به خودرو های امروز هنوز زیاد هست اما واقعیت این است که در سال‌های اخیر طرح و توسعه سایپا از یک طرح و توسعه منفعل و خنثی به یک طرح و توسعه فعال و در حال پیشرفت سریع تبدیل شده است.
ناشناس
۱۷:۱۶ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
واقعا سایپا و ایران خودرو در زمینه تغییر شکل ظاهری و چراغ های خودرو ها گامهای بلندی برداشته اند
ناشناس
۰۹:۲۲ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
خواهشاً باشگاه خبرنگاران برای خودرو و بازار آشفته آن خبرنگار اختصاصی داشته باشد. از رییس جمهور و رئیس مجلس در باره عملکردشان بپرسید چرا خودرویی که پارسال همین موقع ۲۳۰ بود الان شده ۸۱۰ میلیون.
باید به مردم جوابگو باشند.
ناشناس
۰۹:۲۰ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
تا وقتی سودجویان رده بالا تو مملکت هستن هیچ وقت اجازه نمیدن مردم ماشین خوب خارجی سوار بشن باید همین اشغال ها رو با قیمت چند برابر ماشین خارجی بخری از سر ناچاری
ناشناس
۰۹:۴۲ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
همین ها هم برای شما مردم قدر نشناس , زیاده .....
ناشناس
۱۰:۱۷ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
با این تورم وحشتناک و اجاره خانه های نجومی یک فرد متوسط در جامعه چقدر می تونه پسنداز کنه تا بتونه حتی یک ماشین معمولی این خودروسازان را بخره اونوقت شما می گید همین ها هم برای شما مردم قدر نشناس زیاده
درود به شرفت ؟؟؟؟؟
ناشناس
۱۲:۰۵ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
ملت قدر نشناس نیستند شما ماشینهای معمولی که در کشورهای اطراف است و اینجا میگن لوکس با تعرفه درست در اختیارشون بزار بعد اگه غر زدند حق با شماست
ناشناس
۱۲:۲۱ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
مردم ما قدر نشناسن؟؟؟!
واقعا قدر شناس تر از مردم کشور ما جایی پیدا میشه؟؟!
تو هر موردی که بوده پشت دولت و رهبر را خالی نکردن وبا این تورم و نداری باز دارن میسازن باوجود اینکه حتی خاک کشورمون هم طلاست و صادراتی !!
قدرشناستر از مردم ما هیچ کجا پیدا نمیکنی ولی این دلیل نمیشه تورم روزانه زیاد بشه و یه خانواده نتونن بعد عمری یه پراید بخرن و...!
فکر کنم شکرم شما سیره که بقیه را قدرنشناس میدونی !
ناشناس
۱۴:۳۶ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
منظور از قدر شناسی و قدر نشناسی اینه که اگر ایرانیها قدر شناس بودن الان حسرت کشورهای خلیج فارس رو نمی خوردند و بهترین تولیدات خیلی بالاتر از کره جنوبی داشتند...افتاد؟؟ منظورش این نیست که مردم لیاقت ماشین خوب رو ندارن.بلکه برعکس.
علی
۱۷:۱۴ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
عزیزان جواب این شخصی که گفته قدر نشناسید را ندهید عمدا گفته که به جون همدگیر بیفیتم عزت زیاد