سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تالاب یوسف‌کند مهاباد آبگیری شد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: با رهاسازی آب سد مهاباد، بخش‌های زیادی از تالاب یوسف‌کند این شهرستان آبگیری شده است.

فاروق سلیمانی رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: با رهاسازی آب سد مهاباد برای بخش کشاورزی و کمک به احیای دریاچه ارومیه، آبگیری سد انحرافی یوسف‌کند نیز انجام شد و آب انباشت شده به سمت نیزار‌های تالاب عقب نشینی کرده است.

وی اضافه کرد: آبگیری تالاب یوسف‌کند در این فصل که پرندگان آبزی و کنارآبزی در حال لانه سازی و جفت آوری هستند، نقش بسیار مهمی در تغذیه و ورود پرندگان به این تالاب دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: این تالاب با توجه به اینکه رودخانه مهاباد از آن عبور می‌کند در طول سال آب دارد، اما امسال بدلیل لایروبی، آب تنها در یک مسیر جریان داشت و مابقی نیزار‌های آن خشک بود.

وی اضافه کرد: لایروبی بخش‌هایی از مخزن سد انحرافی طی سال گذشته باعث شد عمق آب در این قسمت‌ها افزایش پیدا کند و آب بیشتری در این مسیر برای طول سال ذخیره شود و همین امر باعث ماندگاری و حضور بیشتر پرندگان آبزی و کنارآبزی در این تالاب شد.

سلیمانی ادامه داد: تالاب یوسف‌کند مهاباد به دلیل امنیت غذایی در طول سال زیستگاه پرندگان آبزی و کنارآبزی مانند آنقوت، حواصیل، کشیم بزرگ، اردک سرسبز، کاکایی، آبچلیک ها، خودکا، گیلار و چنگر معمولی است.

به گفته مدیر امور آب مهاباد، عملیات لایروبی در سد انحرافی و تالاب یوسف‌کند این شهرستان مهر ماه سال گذشته آغاز و حجم ۳۰ هزار مترمکعب از آن لایروبی شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.