دانشور گفت: در سال جاری توانمندسازی کارشناسان کمیسیون موارد خاص دانشگاهها در اولویت برنامههای سازمان امور دانشجویان قرار دارد و این آموزشها تا رسیدن به نقطه مطلوب خدمت رسانی به دانشجویان در این حوزه ادامه خواهد یافت.
مدیر کل امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان در جمع کارشناسان کمیسیون موارد خاص دانشگاهها و مراکز آموزش عالی تهران افزود: طولانی شدن فرآیند رسیدگی به درخواست دانشجویان در حوزه کمیسیون موارد خاص یکی از چالشهای اساسی است که برای کوتاه کردن این زمان راهی به جز آموزش چهره به چهره کارشناسان کمیسیون موارد خاص در سطح دانشگاهها و مراکز استانی وجود ندارد.
وی تصریح کرد: یک بررسی اجمالی نشان میدهد از مجموع پروندههای ارسالی به کمیسیون مرکزی موارد خاص بخش قابل توجهی به دلیل نقص مدرک و عدم درج اطلاعات درست باید به دانشگاهها ارجاع شود و این رفت و برگشت غیرضروری یکی از راههای طولانی شدن بررسی پروندههای کمیسیون موارد خاص دانشجویی است که با رویکرد حاکم بر سازمان امور دانشجویان مبنی بر تسریع در رسیدگی به درخواستها و عدم معطلی دانشجویان، سازگاری ندارد.
دانشور، بعضا عدم آشنایی کارشناسان با آئین نامه کمیسیون موارد خاص دانشجویی را یکی از علل معطل ماندن پروندههای کمیسیون موارد خاص دانشجویی برشمرد و تصریح کرد: درکارگاههای توانمندسازی که برای کارشناسان کمیسیون موارد خاص طراحی و در حال اجرا است پروندههای ارجاعی به کمیسیون موارد خاص به عنوان یک مسئله مطرح و از کارشناسان حاضر نظرخواهی میشود و این فرآیند به کارشناسان کمک میکند ضمن آشنایی با مفاد آیین نامه به تصمیم واحد در مورد یک مسئله واحد برسند و از تصمیمات جزیرهای و گاها اشتباه جلوگیری میشود.
وی تاکید کرد: بررسیها نشان میدهد یکی از دلائل عمده طولانی شدن فرآیند رسیدگی به درخواست دانشجویان که به دلائلی خارج از اختیار و اراده آنها، تحصیلشان دچار اختلال شده، عدم آشنایی دانشجویان با آئین نامه کمیسیون موارد خاص است، معاونان دانشجویی با همکاری معاونان آموزش دانشگاهها باید تلاش کنند به شیوه مناسب در بدو ورود، دانشجویان را با مفاد آیین نامه کمیسیون موارد خاص و حقوقی که برای آنها دیده شده، آشنا کنند.
وی یادآور شد: در آیین نامه کمیسیون موارد خاص به صراحت قید شده است که دبیرخانه کمیسیون موارد خاص دانشجویی باید در معاونتهای دانشجویی دانشگاهها مستقر باشد، ولی متاسفانه علیرغم تاکیدات فراوان همچنان در بعضی دانشگاهها این دبیرخانه در معاونتهای آموزشی فعالیت میکند و تصمیماتی که گرفته میشود، گاها با رعایت صرفا مقررات آموزشی است و با ذات آئین نامه کمیسیون موارد خاص مبنی بر کمک به دانشجویان دارای موارد خاص که خارج از اراده دانشجویان به وجود میآید؛ منافات دارد.
دانشور افزود: تاکید سازمان امور دانشجویان بر این است که دبیرخانه این کمیسیون در کوتاهترین زمان ممکن باید به معاونتهای دانشجویی دانشگاهها منتقل شود و تلاش خواهد شد این مشکل برطرف شود.
وی پیگیری حقوق دانشجویان در حوزه کمیسیون موارد خاص، بررسی به هنگام پروندهها و تکمیل مدارک و تصمیم گیری به موقع را به عنوان مطالبه جدی سازمان از دانشگاهها مطرح کرد و گفت: کوتاهی در این موارد، حق الناسی است که بر دوش تک تک افراد فعال در کمیسیون موارد خاص اعم از کارشناسان و مدیران سنگینی میکند و باید با حساسیت این موضوع پیگیری و اقدام شود.
مصطفی صالحی مدیرکل فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی سازمان امور دانشجویان نیز در این جلسه خدمات سامانه سجاد در حوزه کمیسیون موارد خاص دانشجویان را تشریح کرد.
صالحی یادآور شد: یکی از مواردی که در سامانه دیده شده است؛ تیکت گذاری به جای تماس با پشتیبان سامانه است و استفاده کارشناسان کمیسیون موارد خاص دانشگاهها و همین طور دانشجویان از این قابلیت به جای تماس تلفنی، فرآیند انجام امور را تسریع خواهد کرد.
وی افزود: در عرصه اجرا و بهره برداری از سامانه سجاد در بخش کمیسیون موارد خاص اگر مشکلی توسط کارشناسان دانشگاهها مشاهده میشود؛ به مدیران سازمان منعکس فرمائید تا اصلاح لازم صورت گیرد.