سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اختصاص نیم درصد از درآمد ملی به حوزه پژوهش

وزیر علوم گفت: در دنیا حدود ۳ تا ۵ درصد از درآمد ناخالص ملی کشورها صرف پژوهش می‌ شود که این آمار در کشور ما نیم درصد است.

محمد علی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در سال ۱۳۸۲ مصوب شد تا سالانه ۳۰ میلیون تومان به دانشمندان و پژوهشگران برتر اختصاص پیدا کند.

او افزود: در همان سال نیز این مبلغ به تعداد محدود ی از دانشمندان یک درصد پرداخت شد اما در مصوبه ای قرار شد تا شیوه نامه گزینش و پرداخت دانشمندان یک درصد تدوین شود و به تصویب شورای عالی علوم،تحقیقات و فناوری برسد که این اتفاق نیفتاد. تا این که در جلسه ای که رئیس جمهور با دانشمندان داشتند این موضوع مطرح شد و بلافاصله بعد از آن یادداشتی را به رئیس جمهور ارسال و پیگیری کردم که این موضوع تحقق پیدا کند.

وزیر علوم افزود: از سازمان برنامه و بودجه اواخر سال ۱۴۰۱ اعتباری را دریافت کردیم که بر اساس این اعتبار به حدود ۶ هزار نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور پرداخت صورت گرفت تا به عنوان پژوهانه پرداخت کنند که شامل دانشمندان یک و دو درصد بین المللی می‌شود.

زلفی گل بیان کرد: در دنیا حدود ۳ تا ۵ درصد از درآمد ناخالص ملیشان را صرف پژوهش می‌کنند که این آمار در کشور ما نیم درصد است. صنایع ما تا حد امکان نیاز به دانشگاه نمی‌بینند که این موضوع مورد پسند نیست.

او افزود: صنایع خصوصی و دولتی کمتر در خصوص پژوهش و تحقیق هزینه می‌کنند به همین دلیل ما با ورود به این دولت تصمیم گرفتیم تا نیاز‌های صنایع را دریابیم و آن‌ها را برطرف کنیم.

وزیر علوم اظهار کرد: اولین گام ما راه اندازی سامانه نظام ایده‌ها و نیاز‌ها به اسم (نان) بود که در شهر شیراز رونمایی شد و در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نیز قرار گرفت تا تمامی دستگاه‌ها و صنایع مکلف باشند نیاز‌های خودشان را در این سامانه درج کنند.

او گفت: نیاز محور بودن در بخش آموزش عالی باید مد نظر قرار بگیرد و همچنین در بخش‌های دولتی با توجه به قوانین مذکور آن عمل شود.

زلفی گل تصریح کرد: در وزارت علوم بخشی مربوط به سازمان برنامه و بودجه است که ما در آن دخیل نیستیم، اما بخشی دیگر که در دست وزارت علوم است با توجه به قوانین و مقررات و فرایند‌های اجرایی سیستم‌های آموزشی را بهبود می دهیم. در وزارت علوم برنامه‌های مناسبی انجام شده است برای مثال ایجاد مراکز آموزشی و انگیزشی برای دانشجویان و دانش آموزان.

برچسب ها: وزیر علوم ، پژوهش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.