سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گیلان، میزبان برنامه مهر اصالت مرغوبیت صنایع‌دستی

استان گیلان امسال میزبان برنامه ملی مهر اصالت مرغوبیت صنایع‌دستی خواهد بود.

ولی جهانی گفت: در این برنامه ملی که هر یکسال در میان در کشور برگزار می‌شود، بر مبنای ضوابط و قوانین خاص خود، آثار تولید شده صنایع‌دستی داوری می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان افزود: اولویت اصلی شرکت در این رقابت ملی مهم، کاربردی بودن اثر، کیفیت بالا، رعایت اصول استاندارد تولید، بومی بودن و اصالت ملی و ... می‌باشد.

او تصریح کرد: تمام تولید کنندگان محصولات صنایع. دستی واجد شرایط فوق می‌توانند در این رقابت ملی مهم شرکت کنند.

جهانی همچنین گفت: هنر منسوخ شده دارایی بافی به زودی در گیلان احیاء خواهد شد.

ولی جهانی با با اشاره به سابقه هنر‌های سنتی در تاریخ ایران تصریح کرد:اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان در نظر دارد این هنر ارزشمند را دوباره در این استان احیا نماید.

 او افزود: دارایی پارچه‌ای ابریشمی با نقوش درهم هندسی است که در گذشته به دلیل وجود صنعت ابریشم در گیلان تولید می‌شد، اما در دهه‌های اخیر به دلیل کاهش و افول صنعت ابریشم در گیلان متاسفانه این هنر از بین رفت و اکنون این پارچه سنتی زیبا در استان یزد بافته و تولید می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان بیان کرد: ویژگی خاص این پارچه‌ها به نوع نقش و رنگرزی آنهاست. این هنر زیبا را به این دلیل دارایی می‌خوانند که در گذشته تنها ثروتمندان توان خرید آن را داشتند و در قدیم جزئی از جهیزیه عروس و از وسایل ارزشمند و سرمایه‌اش بود. شایان ذکر است از پارچه دارایی برای رومیزی روتختی شال و روسری و تزیین لباس و .. استفاده می‌شود.

برچسب ها: صنایع دستی ، مرغوبیت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.