سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشاهده چهار قلاده پلنگ در ارتفاعات شهرستان خواف

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: همزمان یک قلاده پلنگ ایرانی به همراه سه توله خود در ارتفاعات شهرستان خواف مشاهده شده است.

مهدی اله پور مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: همیاران حفاظت محیط زیست شهرستان خواف که در ارتفاعات شهرستان خواف مشغول کوهنوردی بودند، موفق به مشاهده یک قلاده پلنگ بالغ با سه توله اش و تصویربرداری از آن‌ها شدند.

وی افزود: برابر برآورد کارشناسی حاصل از آخرین سرشماری انجام شده در مناطق شکارممنوع و حفاظت شده شهرستان خواف، جمعیتی بالغ بر هزار علف‌خوار وحشی از گونه هایی، چون کل و بز، آهو و قوچ و میش وحشی زیست می‌کنند، که تغذیه اصلی پلنگ‌ها محسوب می‌شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، مشاهده گربه سانانی، چون پلنگ ایرانی را، که به عنوان 'گونه پرچم' و شاخص در جمعیت حیات وحش شناخته می‌شود، بیانگر مطلوبیت کیفیت و کمیت شرایط زیستگاهی آن‌ها و گویای وضعیت دیگر گونه‌های جانوری و وجود آرامش در منطقه دانست.

اله پور بیان کرد: محیط‌بانان شهرستان خواف، در هفته اخیر یک دهنه چشمه را در همین منطقه احیا و یک آبشخور جدید نیز برای گونه‌های حیات وحش ایجاد کردند و بهسازی یک آب انبار برای تامین آب حیات‌وحش از دیگر اقدامات آنان در این زیستگاه بوده است.

وی تصریح کرد: گزارش‌ها و برخی مستندات از دوقلوزایی علفخواران وحشی در این زیستگاه حکایت دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی تاکید کرد: در سال‌جاری با تفاهم‌نامه منعقد شده بین صندوق ملی محیط‌زیست و صندوق خسارت کشاورزی هرگونه خسارت احتمالی پلنگ به خسارت دیدگان از جمله دام ساکنان منطقه، قابل جبران خواهد بود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.