آیین محمدی مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش علومپزشکی گفت: در بیست و چهارمین همایش آموزش پزشکی، دانشجویان برتر سراسر کشور در زمینه پژوهش در آموزش در مقاطع کارشناسی، کارشناسیارشد، دکتری حرفهای، دکتری تخصصی و دستیاری معرفی میشوند.
آیین محمدی گفت: بیست و چهارمین همایش کشوری آموزش علومپزشکی از ۱۳ تا ۱۵ اردیبهشت توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری دانشگاه علومپزشکی تهران در مرکز همایشهای رازی برگزار میشود. همچنین شانزدهمین جشنواره آموزشی «شهید مطهری» و پنجمین جشنواره «ایدههای نوآورانه دانشجویی» به طور همزمان با همایش آموزش علومپزشکی برگزار میشوند.
وی با اشاره به ایجاد بخش بین الملل در بیستوچهارمین همایش آموزش علومپزشکی و شرکت ۲۰ نفر از اساتید و دانشمندان به نام آموزش پزشکی از سراسر دنیا به صورت حضوری و غیرحضوری در این بخش، خاطرنشان کرد: کارگاههای آموزشی، سمپوزیومهای علمی و سخنرانیهای کلیدی توسط افراد سرشناسی که به صورت حضوری در این جشنواره شرکت میکنند، برگزار میشود. همچنین افرادی که به صورت غیرحضوری در همایش شرکت میکنند، سخنرانیهای خود را به صورت مجازی ارائه میدهند.
مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش علومپزشکی گفت: دانشگاههای علومپزشکی در بیست و چهارمین دوره همایش ۱۶ کارگاه آموزشی برگزار میکنند که شامل ۲ کارگاه بینالمللی، ۲ کارگاه دانشجویی و ۱۲ کارگاه به زبان فارسی میشود. دانشجویان در همایش سال جاری نقش پررنگی دارند و بسیار فعال هستند. سمپوزیومهای علمی، کارگاههای آموزشی، مناظرهها برای دانشجویان برگزار میشود.
محمدی درباره شرکتکنندگان بیست و چهارمین همایش آموزش علومپزشکی کشور گفت: تاکنون حدود ۳۰۰۰ نفر، متقاضی شرکت در این همایش هستند. کارهای اجرایی و هماهنگیهای لازم برای برگزاری این جشنواره به طور کامل انجام شده است.
محمدی با بیان این که حدود ۷۰۰ مقاله برای جشنواره ارسال شد، خاطرنشان کرد: از میان مقالههای ارسال شده، ۱۰۰ مقاله برای ارائه سخنرانی و ۲۰۰ مقاله برای ارائه به صورت پوستر انتخاب شدند. کارگاهها، سمپوزیومها، مشاورههای آموزشی و رویدادهای متنوع در بیستوچهارمین همایش آموزش علومپزشکی برگزار میشود. ۱۰ رویداد آموزشی به صورت همزمان و موازی در هر لحظه برگزار خواهد شد.
وی با بیان این که حدود ۶۰۰ فرایند دانشپژوهشی آموزشی در جشنواره شرکت کردهاند که از میان ۱۸ فرایند دانشپژوهی به عنوان فرایندهای برتر شناخته شدهاند، گفت: این فرایندها در روز اول همایش ارائه داده میشوند و به افراد برگزیده جوایزی اهدا میشود. همچنین جایزه «توسعه دانشپژوهشی آموزشی و مدیریت آن» (تداوم) در مدت زمان جشنواره برگزار میشود. فرایندهای دانشپژوهی که در سالهای گذشته موفق به کسب رتبههای اول تا سوم شدهاند و پس از دریافت جایزه به مدت ۵ سال ادامه داشتهاند این جایزه را دریافت میکنند. ۳۳ عنوان فرایند انتخاب شدهاند و جوایز آن از سوی وزیر بهداشت به برگزیدگان اهداء میشود.
از سیستمهای مترقی در عرصه آموزش بهره میگیریم
رئیس مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی کشور گفت: راهبرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بهرهگرفتن از سیستمهای مترقی و فناوری در عرصه آموزشی است.
احسان شریفیپور نیز در نشست خبری امروز خاطرنشان کرد: راهبرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بهرهگرفتن از سیستمهای مترقی و فناوری در عرصه آموزشی است. زمینه ساخت فناوریهای آموزشی در کشور وجود دارد و بومیسازی فناوریهای آموزشی میسر است.
وی با بیان این که با برگزاری کنگره هوش مصنوعی میتوانیم موجب ترویج و ارتقاء این مولفه در علومپزشکی گام برداریم، گفت: خواستههای تیمها و نخبگان در این کنگره مطرح میشود و میتواند نهادینهسازی شود.
شریفیپور با بیان این که سیستم رتبهبندی در حال تغییر است و یک سیستم جامع رتبهبندی آموزش علومپزشکی در حال تدوین است، گفت: این سیستم در ۲ تا ۳ ماه آینده رونمایی میشود.
رئیس مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی کشور در خصوص حمایت از طرحها و ایدههای نوآور گفت: معاونتهای آموزشی و تحقیقات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حمایت معاونت علمی ریاستجمهوری درنظر دارند از طرحهایی که به مرکز ملی تحقیقات میرسد، حمایت کنند.