سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

واکسیناسیون رایگان ۱.۵ میلیون راس دام سبک در اردبیل

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل از اجرای طرح واکسیناسیون رایگان بیش از ۱.۵ میلیون راس دام سبک در مدت ۹۰ روز خبر داد.

بهلول تکلوی گفت: عملیات اجرای طرح سراسری واکسیناسیون برعلیه این بیماری در سطح  استان  با اولویت دام‌های کوچ رو و عشایری آغاز شد.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل می گوید: این طرح در راستای حفظ و حراست از جمعیت دامی استان و باهدف کنترل و ایجاد ایمنی دام‌های سبک برعلیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک و یا بیماری پی پی آر اجرا می‌شود.

به گفته او، در قبال واکسیناسیون هیچ مبلغی از دامدار اخذ نمی‌شود و عملیات مایه‌کوبی به‌صورت کاملاً رایگان انجام می‌شود.

تکلوی گفت: هزینه اجرای این طرح بزرگ و تأمین واکسن و انجام عملیات واکسیناسیون توسط سازمان دامپزشکی کشور در قالب بخش دولتی و استفاده از توان ‌بخش خصوصی در قالب خرید خدمت تأمین می‌شود.

او از دامداران، دام‌پروران، روستائیان و عشایر استان خواست: در راستای پوشش حداکثری واکسیناسیون  با اکیپ‌های مایه‌کوبی دامپزشکی همکاری کرده و عشایر حتماً قبل از کوچ  نسبت به واکسیناسیون اقدام کنند تا در مناطق ییلاقی با مشکل مواجه نشوند.

تکلوی می گوید: این بیماری با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی نفس، اسهال بد بو و سرفه بروز کرده و مؤثرترین راه کنترل این بیماری انجام واکسیناسیون است.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی بسیار واگیر گوسفند و بز است که قابل‌انتقال به انسان نیست و صرفاً نشخوارکنندگان کوچک را درگیر می‌کند و به دلیل تلفات بالایی که در گله ایجاد می‌کند از بعد اقتصادی بسیار حائز اهمیت است.

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.