حسام قربانعلی گفت: با همکاری دانش، توانمندی و تجربه ارزنده متخصصان مهندسی و تعمیرات "هما با دریافت مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح تمامی تعمیرات از قبیل بازرسیهای S , C , B , A را در داخل کشور انجام میدهد به طوری که در سال گذشته تعداد ۴۱ مورد چک A، دو مورد چک نیمه سنگین C، سه مورد چک سنگین S در محموعه آشیانههای "هما" در فرودگاه مهرآباد و فرودگاه امام خمینی (ره) انجام پذیرفته است. همچنین در این مدت ۱۶ مورد تعویض موتور هواپیما، دو مورد تعویض موتور کمکی هواپیما (APU) و سه مورد تعویض ارابههای فرود هواپیما توسط متخصصان همایی انجام شده است.
به گفته سخنگوی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران شرکتهای هواپیمایی موظف هستند بر اساس دستور العملهای تعمیراتی شرکت سازنده هواپیما و برای حصول اطمینان از ایمنی ناوگان، برنامههای تعمیراتی خود را در طول سال بر حسب ساعات و سیکلهای پروازی هر هواپیما برنامهریزی کنند که براساس آن هواپیماها در پایان زمان مشخص شده برای بازرسیهای دورهای و فنی به آشیانهها منتقل میشوند. بازرسیهای و تعمیرات دورهای هواپیما اصولا به انواع C-B-A و S تقسیم بندی میشوند که در هر چک هواپیما مورد بازبینیهای فنی وتخصصی خاص قرار میگیرد.
او می گوید: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، بخش S بالاترین نوع بازرسی فنی هواپیما است که در آن تمامی قطعات هواپیما اعم از قطعات اویونیکی و مکانیکی، موتور، بدنه و کابین مورد بازرسی قرار میگیرد. همچنین چک S-۰۱ یک بخش از بازرسی S است. در این بازرسی، تمامی بازبینیها باید طبق دستورالعملهای شرکت سازنده هواپیما و زیر نظر بازرسان کنترل کیفی مهندسی و تعمیرات انجام میشود.
قربانعلی ادامه داد: بخش مهم دیگر تعمیرات بر روی هواپیما تعمیرات و اورهال قطعات مکانیکی و اویونیکی هواپیما اعم از موتور، پمپها و جکهای هیدرولیکی، ترمز هواپیما، ارابههای فرود هواپیما و قطعات الکتریکی و الکترونیکی جهت ناوبری هواپیما است که تعمیرات از صفر تا صد بسیاری از این قطعات توسط متخصصین توانمند مهندسی و تعمیرات هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران صورت میگیرد.
او گفت: در سال گذشته متخصصان ایران ایر در کارگاههای مکانیک هواپیما ۵۵ هزار و ۳۵۱ قطعه مکانیکی هواپیما را تحت چک و بازرسی و اورهال قرار داده اند و این قطعات بر روی هواپیماهای "هما" و سایر خطوط داخلی و همچنین مشتریان خارجی نصب شده است.