سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گام بلند مگاموتور برای افتتاح مدرن ترین خط مونتاژ موتور در خاورمیانه

رئیس هیات مدیره مگاموتور گفت: شرکت مگاموتور به منظور افتتاح مدرن ترین خط مونتاژ موتور در خاورمیانه گام های بلندی برداشته است.

احسان جابری گفت: با افتتاح مدرن‌ترین خط تولید موتور کشور در مگاموتور، سه رویداد منحصر به فرد رونمایی از پیشرفته‌ترین و اولین موتور ۱۶ سوپاپ تولید مگاموتور و خودرو‌های جدید با پلتفرم‌های SP۱۰۰ و P۹۰ در گروه خودرسازی سایپا انجام شد.

او گفت: بر اساس منویات و تاکید مقام معظم رهبری در دیدار تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در اواخر سال ۱۴۰۰ در خصوص "تشکیل سرمایه در کشور "و" تامین ماشین آلات " و دستور مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، شرکت مگاموتور پس از بررسی‌های دقیق کارشناسی، سرمایه گذاری لازم به منظور راه اندازی پیشرفته‌ترین خط تولید موتور کشور و خاورمیانه را در دستور کار قرار داد و اولین رویداد در مگاموتور رقم خورد.

قائم مقام مدیرعامل مگاموتور افزود: خط مونتاژ موتور K۴M موجود در شرکت پس از اعمال تحریم‌ها و خروج شرکت رنوی فرانسه بیش از ۵ سال خاموش و بلا استفاده ماند، تا اینکه در اوایل سال ۱۴۰۱ پروژه راه اندازی خط تولید موتور جدید مصوب و در دستور کار قرار گرفت.

جابری ادامه داد: بنا به تصمیم هیات مدیره مگاموتور و حمایت مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا مقرر شد به منظور استفاده بهینه از منابع موجود در سطح شرکت‌های گروه با سرمایه گذاری و ایجاد تغییرات لازم، خط مونتاژ موتور ME۱۶ به منظور تولید مدرن‌ترین موتور مگاموتور مورد استفاده قرار گیرد.

 او اظهار کرد: در نتیجه پس از طراحی پروسه‌ها و فرآیند تولید، بازبینی ایستگاه‌های تولید و تعیین حجم تغییرات سخت افزاری و نرم افزاری، انجام تجزیه و تحلیل‌های مالی و اقتصادی، تعیین بودجه مورد نیاز، تجزیه و تحلیل ریسک، بررسی موضوعات کیفی و نیز تعریف زمان بندی لازم توسط کارشناسان و متخصصان شرکت، پروژه به طور دقیق در ستاد عالی پروژه‌های مگاموتور تصویب و در اردیبهشت ۱۴۰۱ آغاز شد.

قائم مقام مدیرعامل مگاموتور افزود: در نهایت پیشرفته‌ترین خط تولید نیمه اتوماتیک موتور ایران و خاورمیانه با اضافه شدن و انتقال ماشین آلات تکمیلی از شرکت‌های گروه سایپا به خط جدید به ارزش ۸۰۰ هزار یورو و سرمایه گذاری ریالی معادل ۲۴ میلیارد تومان در اواخر سال ۱۴۰۱ برای موتور جدید مگاموتور به نام ME۱۶ آماده بهره برداری قرار گرفت.

او گفت: خط تولید موتور ME۱۶ متشکل از ۴۵ ایستگاه اصلی و ۱۵ ایستگاه فرعی است و فرآیند‌های تولید آن مجهز به سیستم‌های ضد خطا و رباتیک است.

جابری تصریح کرد: سیستم‌های پایش و ضد خطا به گونه‌ای طراحی شده که علاوه بر حذف خطا‌های فرآیندی میزان خطای اپراتور را نیز به حداقل می‌رساند.

او گفت: درصد رباتیک آن بالای ۶۰ درصد است و خطای احتمالی پروسه و فرآیند ایستگاه به ایستگاه توسط ربات‌ها کنترل می‌شود؛ در نتیجه قابلیت‌های منحصر به فرد و پیشرفته این خط تضمین کننده ایجاد کیفیت بسیار بالا برای تولید موتور مدرن گروه سایپا خواهد بود.

رئیس هیات مدیره مگاموتور ادامه داد: خط تولید موتور ME۱۶ دارای ظرفیت اسمی روزانه ۶۱۰ موتور می‌باشد که باعث بهبود قابل توجه ظرفیت تولید مگاموتور و تحقق شعار "افزایش تولید" و "کاهش تورم" سال، برنامه‌های تعریف شده از سوی وزارت صمت و مدیریت گروه خودروسازی سایپا خواهد شد.

جابری در بخشی دیگر از سخنان خود به منویات مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: توجه ویژه به دانش بنیان شدن صنایع بزرگ " نیز از دیگر فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در اواخر سال ۱۴۰۰ " بود که این فرمان نیز با دستور مدیرعامل گروه خودرو سازی سایپا در دستور کار مگاموتور قرار گرفت.

او تاکیدکرد: دومین رویداد ویژه درمگاموتور تولید اولین موتور ۱۶ سوپاپ با نام ME۱۶ به عنوان دستاورد مهم در صنعت خودروسازی هستیم.

جابری افزود: رونمایی از موتور ME۱۶ چند ویژگی منحصر به فرد را نیز به همراه دارد؛ اصالت این موتور EC۵ سیتروئن می‌باشد، کارشناسان واحد‌های تحقیق و توسعه و مهندسی مگاموتور با همکاری مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا، ابتدا بررسی‌های لازم به منظور انطباق این موتور و گیربکس‌های متناظر آن بر روی پلتفرم‌های SP۱۰۰ و P۹۰ گروه خودروسازی سایپا را انجام و سپس اقدام به طراحی و اعمال تغییرات لازم کرده است و در ادامه با ایجاد و اعمال تغییرات، تکمیل و رفع نقایص مدارک و نقشه ها، دانش فنی موتور ME۱۶ تهیه و بومی سازی شد.

او اظهار کرد: در فرآیند طراحی و ایجاد دانش فنی بومی این موتور سیستم EMS شامل ECU و سنسور‌های مربوطه همچنین قطعاتی از جمله فلایویل، دیسک و صفحه، منیفولد هوا، کاتالیست، مسیر هوای ورودی به موتور و مسیر ورودی آب به موتور و سیستم FEAD متناسب با خودرو شاهین پلاس از پلتفرم SP۱۰۰ و خودرو جدید بر روی پلتفرم P۹۰ که به ساندروی ایرانی معروف است، توسط مگاموتور و شرکت‌های زنجیره تامین، باز طراحی شد همچنین به منظور انطباق موتور با گیربکس‌های دستی و اتوماتیک مربوطه نیز تغییراتی بر روی بلوک سیلندر اعمال و موتور ME۱۶ ایجاد شد.

قائم مقام مدیرعامل مگاموتور افزود: موتور ME۱۶ از لحاظ مشخصات فنی دارای حجم موتور ۱۶۰۰cc و ۱۶ سوپاپ و دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ می‌باشد؛ قدرت آن بیش از ۱۱۵ اسب بخار بوده و مجهز به سیستم CVVT و پمپ روغن با دبی متغیر می‌باشد که سبب کاهش مصرف سوخت و بالابردن قدرت موتور نسبت به مدل‌های مشابه خود می‌شود؛ این موتور چهار سیلندر خطی با پاشش سوخت چند نقطه‌ای امکان اخذ استاندارد یورو ۶ را نیز دارا می‌باشد.

جابری اضافه کرد: ویژگی دیگری که رونمایی پیشرانه ME۱۶ را بارز و منحصر به فرد می‌کند شروع تولید این موتور با بیش از ۹۲ درصد ساخت داخل قطعات است که همزمان با تولید انبوه، صرفه جویی معنا داری در کاهش ارزبری و تحقق کنترل تورم در این حوزه خواهد داشت.

او افزود: قطعات ۵C شامل بلوک سیلندر، سرسیلندر، میل لنگ، میل بادامک و شاتون که تشکیل دهنده اعضای اصلی موتور است که تمامی آن توسط صنعت گران زنجیره تامین مگاموتور ساخت داخل شده اند؛ سیستم کنترل EMS این موتور نیز که از قسمت‌های کلیدی مجموعه موتور می‌باشد به صورت کامل طراحی داخلی و بومی سازی شده است.

رئیس هیات مدیره مگاموتور ادامه داد: ۶۹ قطعه ساز کشور در تحقق ساخت داخل اجزاء مجموعه‌های این موتور ارزشمند با مگاموتور همکاری کرده اند و با توجه به اینکه قالب‌های قطعات اصلی و تاثیرگذار در کیفیت محصول از منابع معتبر و با کیفیت بالا تهیه شده است، کیفیت قطعات تولیدی موتور ME۱۶ بسیار مطلوب بوده و با بهره گیری از خط تولیدی که رونمایی شد کیفیت مجموعه موتور تضمین می‌شود؛ ۸ درصد قطعات باقی مانده نیز شامل قطعات استاندارد مانند کاسه نمدها، بیرینگ‌ها و ... می‌باشد که به دلایل کیفی از منابع خارجی تامین می‌شود؛ همچنین لازم به توضیح است که داخلی سازی قطعات باقی مانده همچنان در دستور کار مگاموتور قرار دارد.

او افزود: سومین رویداد رونمایی از محصولات جدید گروه خودروسازی سایپا بر روی پلتفرم SP۱۰۰ با نام شاهین پلاس است؛ همزمان شاهین پلاس با گیربکس‌های دستی و اتوماتیک توسعه یافته توسط مگاموتور که هر دو از پیشرانه ME۱۶ بهره می‌برند نیز رونمایی شد.

جابری تاکیدکرد: اولین خودروی جدید با پلتفرم P۹۰ که به ساندرو ایرانی معروف است نیز مجهز به موتور ME۱۶ و گیربکس دستی توسعه یافته توسط مگاموتور است که در همین روز رونمایی شد.

قائم مقام مدیرعامل مگاموتور در پایان ابراز امیدواری کرد: رونمایی از خط تولید مدرن موتور جدید ME۱۶ و بهره برداری از آن بر روی محصولات جدید گروه سایپا باعث ایجاد رضایت تمامی ذینفعان مگاموتور، از جمله وزارت نفت، سازمان محیط زیست، سازمان ملی استاندارد، شرکت‌های خودروساز گروه سایپا و به خصوص مشتریان نهایی و مردم شریف ایران از منظر کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگی، Performance و کیفیت را همراه داشته باشد.

برچسب ها: مگاموتور ، سایپای
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۸:۰۳ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
موتور خوب یعنی کم مصرف و با دوام و قوی و کم خرج
ناشناس
۱۸:۰۲ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
99% ماشین به موتورشه