سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

فقدان مدیریت یکپارچه شهری/ اتمام پروژه هاى نيمه تمام در سال جديد

عضو شوراى شهر تهران گفت:برخی از کاستی ها به ناچار برخاسته از عدم احاطه و اختیار مدیران شهری بر همه امور و فقدان مدیریت یکپارچه شهری است.

مهدى پيرهادى عضو شوراى شهر تهران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار كرد: بر اساس توقعی که از شورای شهر می‌رود، حقوق و تکالیفی به آن تعلق گرفته و بر مبنای آن‌ها اگر نقصان یا کژکارکردی‌ در شهر دیده می‌شود لزوما به جایگاه شورا برنمی‌گردد؛ بلکه گاهی برخی دوستان، بین حقوق و تکالیف شهرداری با شورا دچار اشتباه می‌شوند و پیکان مطالبه را به سمت نادقیقی می‌گیرند. البته این نکات، منافاتی با پیشنهادات برای اصلاح اختیارات و ساختارها ندارد.

وى ادامه داد: به موجب ماده ۷۱ قانون تشکیلات، وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، حدود ۲۹ تکلیف برای شورای شهر به‌تصریح آمده است؛ طبیعتا هر کدام از این وظایف به‌درستی ایفا نشود، شورا از جایگاه اصلی و فلسفه ایجاد خود، دور خواهد شد.

عضو شوراى شهر تهران بيان كرد: در اغلب کشورهای جهان، چه با رویکرد تمرکزگرا و چه با رویکرد تمرکزگریز، شهرداری‌ها در امور محلی از قدرت بالا و گستره اختیارات وسیعی برخوردارند و به عنوان نهادی فرابخشی عمل می‌کنند و همراه با شوراها اساس حکمروایی محلی‌ را تشکیل می دهند، به طوری که کنترل و نظارت بر اغلب امور محلی در حیطه اختیارات و وظایف آنها می‌گنجد. حال آن که علی رغم تاکید قانون، متاسفانه به دلیل عدم تحقق این مساله، مدیریت شهری با چالش هایی مواجه شده و نهایتا منجر به چندپارگی در انجام وظایف مدیران شهری و نداشتن هسته محوری می شود. لذا به عقیده من برخی از کاستی ها به ناچار برخاسته از عدم احاطه و اختیار مدیران شهری بر همه امور شهر و فقدان مدیریت یکپارچه شهری است.

پيرهادى گفت: پیشنهاد و تأکید بنده برای تحقق هرچه بیشتر جایگاه شورا، رجوع به قانون و پیگیری بند به بند وظایفی که در آن تصریح شده می‌باشد. یکی از مهمترین راه‌های ارتقای جایگاه شوراها در کشور و خصوصا در کلانشهر تهران، پرهیز از نگاه سیاسی‌ در امورات شهری و شهروندی است. قاطبه تکالیفی که قانون به عهده شوراها گذاشته است، خدماتی و محیط زیستی، اجتماعی، عمران وشهرسازی است. هر چه چگالی این حوزه‌ها در تدوین رویکرد و اجرا بیشتر باشد، مشخص می‌شود شورا و شهرداری در ریل صحیح خود حرکت می‌کنند.

وى يادآور شد: سال جدید به زعم بنده، سال بسیار مهمی در شهر تهران است. اولا تیم مدیریت شهری بهتر و بیشتر استقرار یافته و اشراف بیشتری نسبت به منابع انسانی، مسائل کلانشهر تهران و کمبودها و خطاها پیدا کرده است و این نوید اقدامات مؤثرتر و با ضریب خطای کمتری را می‌دهد.

عضو شوراى شهر تهران تصريح كرد: ثانیا برخی از پروژه‌ها که آغاز شده بود کم‌کم به زمان بهره‌برداری نزدیک می‌شود و مردم طعم خدمات آن را خواهند چشید. ما برای حرکت رو به جلو و نیفتادن به ورطه صرفا نگهداشت شهر، باید در برنامه‌ریزی‌ها و تقنین و همینطور در نظارت بر عملکرد شهرداری، با برنامه ریزی و دقت بیشتری عمل کنیم تا به یاری خدا بتوانیم کارنامه قابل دفاعی از شورای ششم به یادگار بگذاریم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.