سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ژاپن: به دنبال روابط پایدار و سازنده با چین هستیم

نخست وزیر ژاپن ضمن درخواست از چین برای پایبندی به قوانین بین المللی در موضوع تایوان، اعلام کرد توکیو به دنبال روابط سازنده و پایدار با پکن است.

 فومیو کیشیدا امروز (پنجشنبه) در کنفرانس خبری خود در جمع خبرنگاران با ابراز نگرانی از اقدامات نظامی پکن در تنگه تایوان و دریای چین جنوبی، گفت: توکیو از چین می‌خواهد در سطح بین المللی مسئولانه‌تر عمل کند. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، نخست وزیر ژاپن افزود: صلح و ثبات در تنگه تایوان تنها برای ژاپن مهم نیست بلکه جامعه بین المللی و جهان امروز نسبت به این موضوع حساسیت دارد. از این رو، شایسته است چین به عنوان یکی از بازیگران بزرگ منطقه در سطح بین المللی مسئولانه‌تر عمل کند. 

وی گفت: ما همچنان بر مواضع پیشین خود درباره جزیره تایوان اصرار داریم. این مواضع شامل حل و فصل هر گونه اختلاف و موضوع از مجاری دیپلماتیک و گفتگو است. ما باید در هر موضوعی به قوانین بین المللی و قوانین داخلی خود پایبند باشیم. ژاپن به دنبال روابط پایدار و سازنده با پکن است. 

این سخنان پس از آن مطرح می‌شود که نشست وزرای خارجه گروه ۷ که به میزبانی ژاپن در هفته‌ای که گذشت برگزار شد به محلی برای انتقاد از چین به دلیل اقدامات نظامی اش علیه تایوان و نظامی سازی دریای چین جنوبی بدل شده بود. این کشور‌ها به سرکردگی آمریکا در بیانیه پایانی خود از پکن خواستند به وضعیت موجود تایوان احترام گذاشته و از نظامی گری بیشتر در منطقه دست بکشد. 

در مقابل، پکن واکنش تندی به بیانیه گروه ۷ نشان داد و ذکر نام جزیره تایوان در این بیانیه را دخالت آشکار آمریکا و متحدانش در امور داخلی خود تفسیر کرد.

ژاپن به عنوان یکی از متحدان اصلی آمریکا در شرق آسیا از افزایش قدرت چین و ظهور پکن به عنوان یک بازیگر تجدید نظر طلب در نظام بین الملل واهمه دارد. جزایر مورد اختلاف دو کشور در دریای چین شرقی و نیز موضوع تایوان از جمله مهمترین محور‌های اختلافی میان دو طرف است. 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.