با آغاز برداشت گندم در قلعه گنج، گندم برداشتی به سمت مرکز خرید چاهدادخدا و تنها مرکز خرید گندم این شهرستان گسیل شد، اما به مدت یک هفته به دلیل اینکه قیمتی که اداره غله برای حمل گندم تعیین کرده بود مورد رضایت رانندگان کامیون قرار نداشت، هیچ گندمی از آن تخلیه نشد که در نتیجه ازدحام در صفها افزایش پیدا کرد.
همین افزایش صف موجب معطلی بیشتر رانندگان کامیون و در نتیجه افزایش مجدد قیمت حمل و نقل گندم حتی از زمین به مرکز خرید شد که فشار آن مستقیم بر کشاورز وارد میشود.
در حالی که نرخ تعیین شده برای کمباین در زمان برداشت گندم رعایت نمیشود و هزینه اضافهای در اینجا به کشاورز تحمیل میشود حال کشاورز به دلیل نبود سیلو در مناطق جنوبیتر استان نیز باید هزینههای اضافه تری بابت حمل و نقل هم بپردازد.
عضو شورای اسلامی چاه دادخدا گفت: نرخ کمباین داران را اتحادیه آن از شیراز یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تعیین کرده است، اما کمباین داران کاری به نرخ ندارند و بالاتر از این دریافت میکنند.
دادخدا آبادان افزود: نرخ تعیین شده برای حمل گندم توسط کامیون هم ۱۴۰ هزار تومان برای هر تن بوده که این نرخ هم به دلیل افزایش معطلی رانندگان در مراکز خرید و کاهش سرویس آنها رعایت نمیشود و از کشاورزان درخواست قیمتهای بالاتری دارند.
وی با اشاره به اینکه صفی نزدیک به یک کیلومتر در مقابل مرکز خرید چاه دادخدا تشکیل میشود ادامه داد: میزان ورود به مرکز خرید گندم چاه دادخدا سه برابر خروج از آن است.
آبادان یادآور شد: تنها راهکار این است که یک روز گندمی پذیرش نکنند و با فراخوان به رانندگان کامیون اقدام به تخلیه گندمها و انتقال آن به سیلوی جیرفت کنند.
در حالیکه نرخ تعیین شده برای کمباین در زمان برداشت گندم رعایت نمیشود و هزینه اضافهای در اینجا به کشاورز تحمیل میشود حال کشاورز به دلیل نبود سیلو در مناطق جنوبیتر استان نیز باید هزینههای اضافهای بابت حمل و نقل هم بپردازد.
اما رییس اداره جهاد کشاورزی قلعه گنج در مورد افزایش نرخ کمباین به ایرنا گفت: کشاورزان شکایتی به این اداره نداشته اند و اگر افزایشی رخ میدهد به دلیل رقابت بین خود کشاورزان برای برداشت زودتر گندم است.
حسین حیدری افزود: فعلا در حال دریافت گندم از کشاورزان هستیم تا نرخ جدید خرید تعیین شود و سپس هزینههای گندم خریداری شده به آنها پرداخت شود.
یک کشاورز قلعه گنجی هم گفت: شرایط حمل و نقل به شکلی است که باید یک یا ۲ روز گندم ما بر روی زمین بماند تا کامیونی برای حمل آن پیدا شود.
شعیب میردوستی افزود: کامیونها برای حمل درخواست ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان برای هر تن میکنند که حمل یک بار ۱۰ تنی تا سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای کشاورز هزینه میبرد.
وی ادامه داد: در حالی که کشاورزان میگویند این هزینهها ما را متضرر میکنند رانندگان با وعده اینکه دولت نرخ بالاتری برای خرید گندم تعیین میکند کشاورزان را راضی میکنند.
میردوستی افزود: اگر نرخ خرید گندم از سوی دولت زودتر تعیین میشد امکان حساب کتاب وجود داشت و کشاورز میتوانست بهتر با کمباین دار و رانندگان کامیون توافق کند.
مدیرکل غله و بازرگانی استان کرمان هم به ایرنا گفت: هزینههای زیاد ساخت سیلو موجب شده بخش خصوصی به آن ورود نکند و با این مشکلات در جنوب کرمان مواجه باشیم.
داریوش ماهری اضافه کرد: اینک از طریق ۹ انبار کار خرید گندم از کشاورزان جنوب استان را انجام میدهیم، اما بیشتر مشکل ما در حمل و نقل است.
وی با بیان اینکه حمل و نقل کُند شده در نتیجه کار مراکز خرید هم کُند و تخلیه کم شده است ادامه داد: ۷۰ درصد رانندگان مشکل سهمیه و کارت سوخت دارند که امیدواریم از اول ماه با شارژ کارتها مشکل حل شود.
ماهری یادآور شد: اختصاص جایگاههای ویژه و ارائه سوخت نامحدود به رانندگان دارای بارنامه گندم راه حل کوتاه مدت برای حل مشکل کمبود کامیون حمل گندم محسوب میشود.
اینگونه که مدیرکل غله و بازرگانی کرمان میگوید بخش خصوصی تمایلی به ساخت سیلو در جنوب کرمان ندارد و این دولت است که باید قدم پیش بگذارد؛ بنابراین در صورت ساخته نشدن سیلو بعید است بتوان میزان تولید گندم به عنوان محصولی استراتژیک و دارای اولویت در الگوی کشت را افزایش داد.
منبع: ایرنا