آقای حسن شکراللهی گفت: در سال گذشته ۶۴ درصد از کل صادرات لوازم خانگی متعلق یخچال و فریزر، ۱۶ درصد به تجهیزات سرمایشی و گرمایشی، و ۷ درصد لوازم خانگی کوچک بوده است. میزان صادرات لوازم خانگی از کشورمان به چهار صد و چهل میلیون دلار رسد که این میزان نسبت به مدت مشابه ۱۲ درصد رشد داشته است. در سال ۱۴۰۰ میزان صادرت لوازخ خانگی ۳۹۳ میلیون دلار بود.
او در ادامه افزود: کشورهای عراق، افغانستان، تاجیکستان و آسیای میانه بیشترین مقصد لوازم خانگی بوده است. تولیدات کشورهای چین و ترکیه از رقبای ما در بازارهای هدف است. حوزه صادرات یک موضوع فرابخشی است و صرف قیمت تمام شده، عامل موفقیت در صادرات نیست. بلکه باید هماهنگی بین نهادهای تصمیم گیر و اجراکننده را افزایش بدهیم تا بتوانیم مشکلات صادر کنندگان را کاهش دهیم.
حسن شکراللهی درباره برنامههای وزارت صمت برای افزایش صادرات لوازم خانگی در سال ۱۴۰۲ بیان کرد: برنامه وزارت صمت برای صادرات لوازم خانگی افزایش کیفیت و پایین آوردن قیمت تمام شده، محصول است تا لوازم خانگی ایرانی با نشانهای خارجی رقابت کند. در چند سال اخیر متاسفانه گاهی اوقات محصولات ایرانی با کیفیت پایین یا با نشانهای متفرقه وارد بازار کشورهای همسایه شده و به نام و نشان کالای ایرانی لطمه وارد کرده است. برای جلوگیری از این مشکل مقدمات رتبه بندی واحدهای تولیدی لوازم خانگی در حال انجام است.
او درباره دیگر راهکارها برای صادرات پایدار لوازم خانگی گفت: امسال بجز صادرات محصول نهایی میتوانیم با تولید مشترک با کشورهای هدف و همچنین رعایت استاندارهای کشورهای وارد کننده به صادرات پایدار لوازم خانگی کمک کرد.