سالهای زیادی است که اندیمشک با مشکل فرسودگی و تخریب آسفالت در مناطق مختلف شهر روبه رو است، اما این روزها این زخم کهنه بیش از پیش چشم هر بینندهای را به خود خیره میکند.
مردم مناطق مختلف اندیمشک با ابراز نارضایتی از وضعیت نامناسب آسفالت شهرستان گفتند؛ فرسودگی، نشست آسفالت و کنده کاریها در مناطق مختلف شهر و رها کردن آنها به مدت طولانی افزون بر ایجاد چهره نازیبا موجب ایجاد مشکلات فراوان نیز شده است.
برخی دیگر از شهروندان با انتقاد از بی توجهی شهرداری در انجام آسفالت اصولی گفتند؛ رها کردن چالههای سطح شهرستان و آسفالت غیر اصولی شهرداری در برخی از مناطق شهر، موجب شکستگی شاسی و چرخ خودروهایشان شده است، با وجود شرایط بد اقتصادی باید میزان قابل توجهی از درآمدشان را صرف هزینه تعمیر وسایل نقلیه خود کنند چه کسی پاسخگوی خسارات آنها است؟
ناکارآمدی شهرداری در حوزه آسفالت به شدت احساس میشود
مسلم میرزاوند عضو شورای شهر اندیمشک گفت: شکستگی، حفر غیراصولی آسفالت خیابانها به وسیله اشخاص و ادارات و رها کردن چالههای سطح شهر به مدت طولانی نشان از ناکارآمدی شدید شهرداری میدهد.
او ضمن بیان نارضایتی خود از وضع نامناسب آسفالت خیابان ها، میگوید: طبق بند ۲ و ۲۳ ماده ۸۰ قانون وظایف نظارتی شورای شهر از شهردار انتظار میرود تا نسبت به آسفالت سریع خیابانها اقدام کنند.
آقای میرزاوند گفت: یکی از مطالبات اصلی شهروندان مناطق ۷ گانه شهری نارضایتی از فرسودگی و تخریب آسفالت، چاله خیابانی و همچنین بی توجهی به انجام آسفالت برخی خیابانهای سطح شهر است که با وجود اعتبار بودجه عمرانی، روند کُند انجام آسفالت باعث نارضایتی همشهریان از شهرداری شده است.
عضو شورای شهر اندیمشک شکستگی و حفر غیراصولی آسفالت خیابانها به وسیله اشخاص و ادارات خدمات رسان از جمله گاز، آبفا، برق، و... را از عوامل دیگر وجود چالهها و آسیب به آسفالت خیابانها برشمرد و ادامه داد: برخی از این موارد بیش از یک سال به حال خود رها میشوند و وقفهای که در ترمیم آنها صورت میگیرد به شدت ناکارآمدی شهرداری را نشان میدهد.
او گفت: با پیگیری انجام شده و با توزیع قیر موضوع بند (ز) تبصره یک بودجه ۱۴۰۱ مقدار هزار و ۱۰۰ تُن قیر از اعتبارات بودجه استانی به شهر اندیمشک اختصاص یافته که قرار است به زودی حدود ۱۸۰ هزار متر مربع و به عبارت دیگر تعداد ۵۵ خیابان در سطح شهر آسفالت یا روکش آسفالت شود.
این عضو شورای شهر اندیمشک به راهکارهای دوام آسفالت اشاره کرد و افزود: زیرسازی مناسب، قیر پاشی مناسب، دفع سطحی روان آب ها، اجرای دقیق شیبهای طولی و عرضی، جلوگیری از تردد خودروها قبل و بعد از قیر پاشی بر روی سطح آسفالت، جلوگیری از ایجاد درزهای سرد، دقت در کیفیت مصالح و دانه بندی مناسب، رفع فرسودگی کارخانه آسفالت و خرید تجهیزات لازم و نظارت مستمر شخص شهردار بر اجرای آسفالت از جمله عوامل آسفالت با کیفیت است، لازم است شهردار برابر با بند ۲۵ ماده ۵۵ وظایف شهرداری به آنها توجه کنند تا ضمن جلوگیری از دوباره کاری از هدر رفت بیت المال نیز جلوگیری شود.
به گفته میرزاوند، طبق اسناد موجود از سال ۱۳۹۷ تاکنون به شکلهای مختلف بیش از ۱۲ هزار تُن قیر جهت آسفالت به اندیمشک اختصاص یافته است، با این قیرها باید ۲ میلیون و ۱۶۰ هزار مترمربع از خیابانهای سطح شهر آسفالت میشد، که به عبارتی چیزی در حدود ۷۰۰ خیابان با طول ۲۵۰ متر و عرض ۱۲ متر با ضخامت ۶ سانتی متر آسفالت است.
او گفت: ضرورت دارد شورای اسلامی شهر ورود کند و از بُعد نظارتی این ۱۲ هزار تُن را آمارگیری کند که در کجای شهر و چگونه انجام شده است چرا که شایسته نیست امروز مکاتبات و مطالبه عمومی شهروندان رفع چاله های، ترمیم و پوشش فرسودگی آسفالت خیابانها از خدمتگزاران خود در شورای اسلامی شهر باشد.