سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مراسم شب ۲۷ ماه رمضان در انار

رسم سنتی شب ۲۷ ماه رمضان دیشب با حضور تعدادی از افراد مسن شهرستان انار برگزار شد.

در شهرستان انار از قدیم تا به امروز رسم است که شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان، کودکان، نوجوانان و همچنین بانوان به درب منازل افراد می‌روند و با خواندن اشعاری در وصف علی (ع) از آن منزل طلب چیزی می‌کنند که صاحبخانه هدایایی که از قبل تهیه شده از قبیل نخود برشته، پسته، آجیل، توت خشک، سنجد و سکه را به آن‌ها می‌دهد.

این افراد سکه‌ها را همیشه درجیب خود نگه می‌دارند و براین باورند که باعث افزایش مال و دارایی آن‌ها می‌شود و از آجیل‌هایی که جمع شده اعضای خانواده به عنوان تبرک می‌خورند.

شب گذشته به صورت نمادین تعدادی از آقایان (سنین بالا) با پوشیدن لباس‌های قدیمی ضمن رفتن به درب منازل و قرائت اشعاری، هدایای خود را می‌گرفتند.

این رسم بدین منظور انجام می شود که اناری ها معتقدند، کودکان یتیم، بی سرپرست و بی بضاعتی که حضرت علی (ع) به آن‌ها کمک می‌کرد، بعد از شهادت آن حضرت کسی نبود که به آن‌ها کمک کند، لذا خودشان راه می‌افتادند و به درب منازل می‌رفتند واز آن خانه طلب هدایایی می‌کردند.

حتی بعضی از بانوان براین باور هستند که هر نیت و مشکلی داشته باشند؛ اگر به درب ۳ منزل رو به طرف قبله بروند و هدایای خود را بگیرند، هر حاجتی که داشته باشند برآورده می‌شود.

ضمنا این مراسم به صورت ۴ الی ۵ نفره یا بیشتر انجام می شود و کار به این شکل است که یکی اشعار را می‌خواند و مابقی جواب می‌دهند.

انار میرزایی

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.