سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صادرات ۱۲۴ هزار دلاری صنایع‌دستی کردستان

سال گذشته ١٢٤ هزار دلار انواع محصولات صنایع‌دستی از هنرمندان کردستانی به خارج از کشور از جمله عراق و به‌ویژه اقلیم کردستان صادر شد.

سرپرست صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری کردستان گفت:  تصریح کرد: در حال حاضر ٢٥ هزار نفر صنعتگر فعال دارای مجوز در ٤٥ رشته صنایع‌دستی و البته افراد بسیاری نیز به صورت سنتی و خودجوش در جای‌جای استان کردستان در زمینه صنایع‌دستی مشغول به فعالیت هستند.

منصور مهرزاد افزود: این مجموعه حمایت و پشتیبانی از هنرمندان کارآفرین و تسهیل امور مربوطه و همچنین پرداخت تسهیلات کم‌بهره به آن‌ها را در اولویت کاری خود قرار داده و با تمام توان از این قشر پشتیبانی خواهد کرد.

او بیان کرد: در همین راستا و با هدف حمایت از کارآفرینان و فعالان حوزه صنایع‌دستی استان، بالغ بر ٧ میلیارد تومان تسهیلات در قالب تسهیلات مشاغل خانگی تبصره ۱۸، توسط بانک رفاه کارگران و بانک کارآفرینی امید پرداخت شد.

او یادآور شد: اغلب دریافت‌کنندگان تسهیلات در رشته‌های گلیم‌بافی، کلاش‌بافی، زیورآلات سنتی، سفال‌گری، نازک‌کاری، خراطی، البسه محلی، تولیدات چرم، جاجیم‌بافی، شال‌بافی و قلم‌زنی بوده‌اند که با پرداخت تسهیلات مورد نظر، برای بیش از ٧٢٠ نفر شغل ایجاد شده است.

مهرزاد گفت: در سال گذشته نیز در راستای تحقق شعار سال دو هزار و ٣٣٤ مجوز در استان صادر شد که از این تعداد، دو هزار و ١٠٣ فقره پروانه تولید انفرادی، ٥٦ مورد مربوط به پروانه تولید کارگاهی، ١٧١ فقره کارت شناسایی و ٤ مورد جواز تأٔسیس کارگاهی بوده است.

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان افزود: این مجوز‌ها برای صنعتگران فعال در رشته‌های رودوزی‌های سنتی، سفال‌گری، نازک‌کاری، البسه‌محلی، تولیدات چرم، جاجیم‌بافی، گلیم‌بافی، کلاش‌بافی، شال‌بافی، قلم‌زنی و... صادر شده است.

اوی عنوان کرد: اختصاص بیش از ٣ میلیارد و ٥٠٠ میلیون تومان اعتبار برای آموزش رایگان صنایع‌دستی در کردستان هم از دیگر اقداماتی است که در سال گذشته به منظور توسعه و ترویج این هنر و انتقال آن به نسل جوان انجام شده است.

مهرزاد با اشاره به موفقیت کردستان در تولید و صادرات صنایع‌دستی در سال گذشته، گفت: سال گذشته ١٢٤ هزار دلار انواع محصولات صنایع‌دستی که توسط هنرمندان استان تولید شده بود به خارج از کشور از جمله کشور عراق و به‌ویژه اقلیم کردستان صادر شده است.

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان یادآور شد: بیشترین حجم صادرات استان را نازک‌کاری چوب، دست‌بافته‌های سنتی، زیورآلات سنتی، کلاش، سفال، حصیربافی، گیوه، نمد و محصولات چرمی و... به خود اختصاص داده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.